top of page

Är ditt varumärke top of mind när konsumenterna börjar ”revenge-shoppa"?

Revenge-shopping har redan blivit ett begrepp i Kina när varuhus och butiker börjar öppna upp igen. De som avvaktat med ”icke nödvändiga” inköp under värsta krisen sätter nu igång att spendera igen. Det gäller då att finnas med på konsumenternas tänkbara lista.

person i grå kostym som håller i shoppingkassar

Enligt en global undersökning utförd i april månad av Kantar Sifo så kan vi se att även i Sverige så håller man igen nu på icke nödvändiga inköp. Men inte så stor utsträckning som kanske kan tro. Den enda kategorin inköp som radikalt minskat är förstås nöjen och resor men för övrigt har man inte ändrat sina inköpsvanor nämnvärt. Dock har vissa typer av inköp ökat dramatiskt och det är hemmanöjen; streamingtjänster till exempel. Man köper också mer över nätet nu och det gäller de flesta kategorier.

Det har aldrig varit så fördelaktigt att bygga varumärke som nu. Mediekonsumtionen är skyhög och medierna välkomnar nya annonsörer och ger fördelaktiga villkor. Svenskar handlar fortfarande och enligt Kantar Sifo så har 30% av alla vuxna svenskar funderat på att byta varumärke. Alltså ett strålande tillfälle att växa genom att attrahera nya konsumenter!

ett diagram som visar hur online media växer jämfört med offline media.

Comments


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page