Är ditt varumärke top of mind när konsumenterna börjar ”revenge-shoppa"?

Revenge-shopping har redan blivit ett begrepp i Kina när varuhus och butiker börjar öppna upp igen. De som avvaktat med ”icke nödvändiga” inköp under värsta krisen sätter nu igång att spendera igen. Det gäller då att finnas med på konsumenternas tänkbara lista.


Enligt en global undersökning utförd i april månad av Kantar Sifo så kan vi se att även i Sverige så håller man igen nu på icke nödvändiga inköp. Men inte så stor utsträckning som kanske kan tro. Den enda kategorin inköp som radikalt minskat är förstås nöjen och resor men för övrigt har man inte ändrat sina inköpsvanor nämnvärt. Dock har vissa typer av inköp ökat dramatiskt och det är hemmanöjen; streamingtjänster till exempel. Man köper också mer över nätet nu och det gäller de flesta kategorier.

Det har aldrig varit så fördelaktigt att bygga varumärke som nu. Mediekonsumtionen är skyhög och medierna välkomnar nya annonsörer och ger fördelaktiga villkor. Svenskar handlar fortfarande och enligt Kantar Sifo så har 30% av alla vuxna svenskar funderat på att byta varumärke. Alltså ett strålande tillfälle att växa genom att attrahera nya konsumenter!


LikeHouse kommunikation och media AB 

Salviigränd 1

 

111 28 Stockholm

Tel: 08 400 25 444

ORG-NR: 559081-1724