Har Oatley sålt sin själ nu?



Oatley har ju i sina ganska provocerande kampanjer gått hårt åt mjölkproducenterna och fått miljontals av trogna “fans”. Fråga än vad som händer nu med varumärket när man tagit in en tvivelaktig ny ägare.


Den nye investeraren Blackstone anklagas för att stå bakom skövling av regnskog i Brasilien. Detta orsakade en massiv kampanj på sociala media som fått till följd att miljontals konsumenter och även caféer i framförallt USA och UK har bojkottat drycken.


Även Oatly har naturligtvis förnekat anklagelserna och menar att man behöver nytt ägartillskott för att kunna fortsätta utveckla nya miljövänliga produkter.


Frågan är om Oatley lyckas rida ut stormen. Vi vet av erfarenhet att konsumenters makt är stor.


Laura Young som startade tråden mot Oatley på sociala media skrev: “I don’t want my money going to the destruction of the planet, and putting peoples lives and land at risk just so that I can have a creamy coffee in the morning!”


En annan konsument skriver: “For crying out loud. Were you guys that short of offers for investment that you went with Blackstone group? I’ll be voting with my purse I’m afraid. Recommended you to literally tens of people. That comes to an end too. Why sell your soul? Not everything is money!”

Källa: The Independent. Läs hela artikeln här: https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/oatly-boycott-cancelled-twitter-blackstone-accusations-deforestation-trump-a9700656.html


LikeHouse kommunikation och media AB 

Salviigränd 1

 

111 28 Stockholm

Tel: 08 400 25 444

ORG-NR: 559081-1724