Vi har jämfört siffror från Kantar Sifo vad gäller svenskars förändrade mediekonsumtion under Coronakrisen i april månad, med Mediebyråbarometerns siffor vad gäller medieinvesteringar förmedlade av mediebyråer. Vi har aldrig sett större differens mellan de två.
Totalt minskade medieinvesteringarna med 49% jämfört med samma period föregående år. Det är det största raset sedan Mediebyråbarometern började mäta.
Det som förvånar är att digitala media sjunkit så mycket. Man skulle kunna tro att annonsörer generellt väljer att dra ner på övriga media och behålla digitala och sociala media.
Utomhus som inte står med här, har sjunkit med 63% jämfört med föregående år. Vilket inte är så förvånande med tanke på att trafikflödet har minskat. Dock inte generellt utan främst i storstad innerstad och inne i T-bana och bussar. Flödet har minskat endast marginellt i t.ex. förorter. Det innebär att människor rör sig mer i sitt närområde än i city. Det gör att man fortfarande registrerar utomhuskampanjer som rullar.
Vi har sagt det tidigare – och fler med oss – att nu är det ett gyllene läge för varumärken att annonsera och bygga kännedom och stanna top of mind. Det gäller att finnas med på valbara listan hos konsumenterna när krisen klingar av.
Det Brittiska analysföretaget BrandZ har gjort en sammanställning av vad som hände efter finanskrisen 2008-2009. Den visar att de som fortsatte underhålla sitt varumärke växte snabbare än de andra efter krisen.
Har fler frågor angående mediekonsumtion, mediepriser, räckvidder eller annat – kontakta oss på LikeHouse.
Comments