top of page

Historiskt ras för medieinvesteringarna och historisk ökning av mediekonsumtionen

  • 11 maj 2020
  • 1 min läsning

Uppdaterat: 27 maj 2024


ett diagram som visar förändringen i mediekonsumtion jämfört med medieinvesteringar april 2020. källa: Kantar sifo och Mediebyråbarometern

Vi har jämfört siffror från Kantar Sifo vad gäller svenskars förändrade mediekonsumtion under Coronakrisen i april månad, med Mediebyråbarometerns siffor vad gäller medieinvesteringar förmedlade av mediebyråer. Vi har aldrig sett större differens mellan de två.

Totalt minskade medieinvesteringarna med 49% jämfört med samma period föregående år. Det är det största raset sedan Mediebyråbarometern började mäta.

Det som förvånar är att digitala media sjunkit så mycket. Man skulle kunna tro att annonsörer generellt väljer att dra ner på övriga media och behålla digitala och sociala media.


Utomhus som inte står med här, har sjunkit med 63% jämfört med föregående år. Vilket inte är så förvånande med tanke på att trafikflödet har minskat. Dock inte generellt utan främst i storstad innerstad och inne i T-bana och bussar. Flödet har minskat endast marginellt i t.ex. förorter. Det innebär att människor rör sig mer i sitt närområde än i city. Det gör att man fortfarande registrerar utomhuskampanjer som rullar.

Vi har sagt det tidigare – och fler med oss – att nu är det ett gyllene läge för varumärken att annonsera och bygga kännedom och stanna top of mind. Det gäller att finnas med på valbara listan hos konsumenterna när krisen klingar av.

Det Brittiska analysföretaget BrandZ har gjort en sammanställning av vad som hände efter finanskrisen 2008-2009. Den visar att de som fortsatte underhålla sitt varumärke växte snabbare än de andra efter krisen.


Ett diagram som visar att stora varumärken återhämtar sig snabbare från lågkonjunktur

Har fler frågor angående mediekonsumtion, mediepriser, räckvidder eller annat – kontakta oss på LikeHouse.

 
 
 

Commentaires


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page