top of page

Oranginadrickare och nötätare är mer homogena grupper än Millennials

  • 28 aug. 2020
  • 1 min läsning

Uppdaterat: 27 maj 2024


en person som håller i en sked och en skål med bär och nötter

Låt oss en gång för alla sluta betrakta Generation Z, Millennials och andra generationssegment som homogena målgrupper. De har mindre gemensamt än till exempel dagliga nötätare.

Vi marknadsförare har alltid gillat att förenkla saker som till exempel målgrupper och målsegment. Men att inbilla sig att, bara för att man tillhör en viss generation, skulle man ha tydliga likheter i beteende, köpmönster osv är bara dumt.


ett diagram som visar sammanhållning mellan åldersgrupper och folk med olika vanor. källa: BBH labs

BBH labs i London har skapat The Group Cohesion Score som nu på riktigt utmanar generationssegmenteringstanken.

Ta till exempel Generation Z som är extremt motsägelsefull; de älskar sociala media, de hatar sociala media, de bryr sig inte om varumärken men ändå köar de utanför Apple och Supreme. De är den mest skeptiska generationen och ändå omhuldar de astrologi. För varje fakta kring Generation Z finns det en motsats. Och detsamma gäller för övriga generationssegment.

en bild på ett barn och en bild på rapparen Lil pump

Sanningen är att det enda de har gemensamt är att de är födda mellan vissa år. Millennials mellan 1980 till 1997. Generation Z från 1997 till 2013. Så om man ser det på det viset, vad har en 7 åring gemensamt med en 23 åring? Vad har en 40 åring gemensamt med en 23 åring? Väldigt lite.


Så om man vill klumpa ihop konsumenter så kanske introverta kontra extroverta är en bättre segmentering. Dessa har i alla fall mer gemensamt än Millennials och Generation Z. Eller varför inte Orangina-drickare?

Vill du veta mer om denna studie, om målgruppsinsikter eller annat som rör media, kontakta oss på LikeHouse.

 
 
 

Comments


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page