Oranginadrickare och nötätare är mer homogena grupper än Millennials


Låt oss en gång för alla sluta betrakta Generation Z, Millennials och andra generationssegment som homogena målgrupper. De har mindre gemensamt än till exempel dagliga nötätare.

Vi marknadsförare har alltid gillat att förenkla saker som till exempel målgrupper och målsegment. Men att inbilla sig att, bara för att man tillhör en viss generation, skulle man ha tydliga likheter i beteende, köpmönster osv är bara dumt.



BBH labs i London har skapat The Group Cohesion Score som nu på riktigt utmanar generationssegmenteringstanken.

Ta till exempel Generation Z som är extremt motsägelsefull; de älskar sociala media, de hatar sociala media, de bryr sig inte om varumärken men ändå köar de utanför Apple och Supreme. De är den mest skeptiska generationen och ändå omhuldar de astrologi. För varje fakta kring Generation Z finns det en motsats. Och detsamma gäller för övriga generationssegment.

Sanningen är att det enda de har gemensamt är att de är födda mellan vissa år. Millennials mellan 1980 till 1997. Generation Z från 1997 till 2013. Så om man ser det på det viset, vad har en 7 åring gemensamt med en 23 åring? Vad har en 40 åring gemensamt med en 23 åring? Väldigt lite.


Så om man vill klumpa ihop konsumenter så kanske introverta kontra extroverta är en bättre segmentering. Dessa har i alla fall mer gemensamt än Millennials och Generation Z. Eller varför inte Orangina-drickare?

Vill du veta mer om denna studie, om målgruppsinsikter eller annat som rör media, kontakta oss på LikeHouse.

LikeHouse kommunikation och media AB 

Salviigränd 1

 

111 28 Stockholm

Tel: 08 400 25 444

ORG-NR: 559081-1724