top of page

Så bygger du relationer med din målgrupp

Precis som i kärlek handlar marknadsföring om att göra ett bra första intryck, skapa relationer, vårda dem och bygga förtroende över tid. Så vad kan vi som jobbar med marknadsföring lära oss av kärlekens värld?


Första intrycket betyder mer än du tror

Likt på en första dejt är det viktigt att göra ett gott intryck av ditt varumärke när du möter kunden. En användare bestämmer sig inom 1,7 sekunder för om de ska interagera med t ex ett inlägg på sociala medier.


Att skapa ett starkt första intryck är alltså avgörande. Var ditt bästa jag; som på en dejt där vi tar på oss finkläder och anstränger oss att vara intressanta och underhållande; ser vi även att engagerande och roligt innehåll med påkostat uttryck, ger bättre effekt (källa: Kommunikation som ger effekt, Sveriges Annonsörer & 100-wattaren). Och som vi tidigare skrivit om i artikeln ”Får ditt varumärke tillräckligt med uppmärksamhet”, är det stor skillnad på vilken kanal du befinner dig i, och att större format ger bättre effekt, där ett tydligt budskap och avsändare gör att du blir ihågkommen.


Källa "Kommunikation som ger effekt 2024" från Sveriges Annonsörer & 100-wattaren
Källa "Kommunikation som ger effekt 2024" från Sveriges Annonsörer & 100-wattaren

Personalisering är nyckeln till hjärtat

Vi människor gillar att känna oss sedda och förstådda. Personalisering har blivit allt viktigare inom marknadsföring. 71% av konsumenter förväntar sig en anpassad upplevelse och 76% är mer benägna att köpa från varumärken som har ett personaliserat erbjudande (källa: Mcinsey & Co).


 

Relationer är en tvåvägskommunikation

Ingen gillar en partner som bara pratar om sig själv. Samma sak gäller för varumärken. 91% av kunder förväntar sig support i realtid (källa: Businessdasher) och allt fler shoppar direkt i chatten. Enligt The Business Research Company kommer så kallad ”Conversational Commerce” att öka med 18% globalt under 2025.


Lyssna in dig på din målgrupp, vad är de ute efter, inte bara vad du tror de vill ha. Som vi diskuterade i “Bra varumärkespositionering utgår alltid från kunden” fungerar marknadsföringen bäst när den utgår från verkliga kundinsikter snarare än interna antaganden.


 

Ett kärleksbrev är aldrig fel

 Trots att tv och sociala medier är de kanaler vi når flest med, och då vi jämt pratar om hur videoinnehåll har högst uppmärksamhetsgrad, så håller de tryckta medierna fortfarande. I senaste Reklamrapporten från Novus & Sveriges annonsörer, ser vi att reklam i brevlådan och tryckta annonser som ger den mest positiva reklamupplevelsen.



Att bygga en relation tar tid, men är värt det

Förtroende är grunden för alla långsiktiga relationer. Så även med att bygga ett varumärke. Var sann med vem du är genom att vara konsekvent med samma varumärkesposition och kommunikationskoncept över flera år. Effekterna blir då större iom att kunderna känner igen ditt varumärke och vad du står för (källa: Kommunikation som ger effekt, Sveriges Annonsörer & 100-wattaren).


Var ärlig och transparent. Det kan vara värt att investera i användargenererat innehåll (UGC) och kundrecensioner – autentiska röster från dina kunder bygger trovärdighet.

 

 

Sammanfattning: Vårda dina relationer

Alla hjärtans dag är en perfekt tid att reflektera över hur vi bygger och vårdar relationer – både personliga och professionella. Precis som i kärlek kräver kundrelationer tid, engagemang och en stor dos lyhördhet. Lycka till i din uppvaktning!


📌 Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kommunikation och bygga starkare kundrelationer? Kontakta oss på LikeHouse.



Bilden är AI-genererad.

 

 

Comments


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page