Ska man göra ”Corona-anpassad" reklam?

De flesta är positiva till att företag fortsätter annonsera visar en undersökning av Kantar Sifo. Endast 11% av svenskarna, främst äldre över 55, tycker att företagen inte ska annonsera. Så då uppstår frågan: ska man göra ”Corona-anpassad" reklam eller köra vidare med sina vanliga budskap?


Många annonsörer drar ner sina investeringar under krisen, medan andra ändrar sin kommunikation helt och känner sig mer eller mindre tvungna att anspela på covid-19. Och det kan vara relevant om man t ex har anpassat sin produkt, tjänst eller distribution på något sätt.

En stor undersökning gjord av Kantar Sifo i slutet av mars i år visar att bara 1% av konsumenterna förväntar sig att man ska koppla sin kommunikation till covid, och att de flesta dessutom reagerar negativt till annonsörer som försöker exploatera krisen på något sätt.


Många vill längta till det normala och tänka på nåt annat när de ser reklam mellan all tung nyhetsrapportering. Det känns tryggt att ens välkända varumärken talar till dig i samma ton. Så det bästa är att fortsätta kommunicera varumärkets kärnvärden och löfte om man inte har något specifikt anpassat erbjudande som är relevant.

Eller som professor Mark Ritson uttrycker det: "There’s probably no reason to ditch your old creative because of coronavirus, but if you do, your new ad needs to be distinctive and avoid the bland clichés brands are currently churning out."

LikeHouse kommunikation och media AB 

Salviigränd 1

 

111 28 Stockholm

Tel: 08 400 25 444

ORG-NR: 559081-1724