top of page

Ska man göra ”Corona-anpassad" reklam?

  • 8 maj 2020
  • 1 min läsning

Uppdaterat: 27 maj 2024

De flesta är positiva till att företag fortsätter annonsera visar en undersökning av Kantar Sifo. Endast 11% av svenskarna, främst äldre över 55, tycker att företagen inte ska annonsera. Så då uppstår frågan: ska man göra ”Corona-anpassad" reklam eller köra vidare med sina vanliga budskap?

ett diagram som visar att ett fåtal svenskar tycker att företag ska sluta med marknadsföring. bakgrunden visar en person som surfar på mobilen

Många annonsörer drar ner sina investeringar under krisen, medan andra ändrar sin kommunikation helt och känner sig mer eller mindre tvungna att anspela på covid-19. Och det kan vara relevant om man t ex har anpassat sin produkt, tjänst eller distribution på något sätt.

En stor undersökning gjord av Kantar Sifo i slutet av mars i år visar att bara 1% av konsumenterna förväntar sig att man ska koppla sin kommunikation till covid, och att de flesta dessutom reagerar negativt till annonsörer som försöker exploatera krisen på något sätt.

en presentation från en undersökning som visar att företag bör inte utnyttja coronaviruset för att marknadsföra sitt varumärke

Många vill längta till det normala och tänka på nåt annat när de ser reklam mellan all tung nyhetsrapportering. Det känns tryggt att ens välkända varumärken talar till dig i samma ton. Så det bästa är att fortsätta kommunicera varumärkets kärnvärden och löfte om man inte har något specifikt anpassat erbjudande som är relevant.

Eller som professor Mark Ritson uttrycker det: "There’s probably no reason to ditch your old creative because of coronavirus, but if you do, your new ad needs to be distinctive and avoid the bland clichés brands are currently churning out."


(Bildkällor: Kantar Sifo)

 
 
 

Comments


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page