Svagare varumärken riskerar att slås ut när Amazon kommer till Sverige



Få har väl missat att den amerikanska nätjätten Amazon kommer att lansera en svensk e-handelssajt? Amazon säljer både egna och andras varumärken och står hemma i USA för nästan hälften av näthandeln.


Det finns naturligtvis både för-och nackdelar för handeln i och med Amazons etablering i Sverige. Ett av Amazons konkurrensmedel är att sätta lägst pris. Detta görs automatiskt genom algoritmer som läser av samtliga priser på Amazon för att sedan anpassa priset till det lägsta. Amazon kan på så sätt premiera sina egna produkter i de fall ett specifikt varumärke inte efterfrågas av konsumenterna. Det innebär att de aktörer som använder ett lågt pris som enda konkurrensfördel kommer att få tuffare konkurrens. Så de som inte satsat på att bygga sitt varumärke kommer att känna av sämre lönsamhet.


De som har ett erbjudande som kräver service och mer komplexa produkter har större förutsättningar att lyckas. Till exempel mode tror man inte kommer att missgynnas av Amazon. Däremot sportartiklar, hushållsprodukter och elektronik kan få det tufft.

Även de som redan har utvecklat sin onlinehandel måste bli mer konkurrenskraftiga och kreativa. De som endast har fysiska butiker får det förstås tufft. De som har möjlighet att utveckla sin onlineförsäljning får då en ny stor kundbas att nyttja, kunder som de inte kunnat nå tidigare.

För svenska konsumenter däremot finns det nästan bara fördelar. Amazons primekoncept innebär att de garanterar leverans gratis inom två dagar. Där har de slutit avtal med Postnord.

Så summerat: Har du inte byggt upp kännedomen om ditt varumärke nu så är det hög tid. Har du inte utvecklat din online handel fullt ut så är det hög tid. Många kommer att behöva se över sitt erbjudande och se till att vara konkurrenskraftiga, då handeln kommer att förändras, så mycket är klart.

Vill du veta mer om varumärkesbyggande, marknadsföring och media kontakta oss LikeHouse.