top of page

Vilka nya beteenden kommer vi behålla efter pandemin?


Kvinner som sitter framför en soffa med en dator och en kopp

Kantar Sifo Global har gjort en undersökning som visar att en stor andel av befolkningen kommer att bibehålla sina nya vanor de fått under pandemin. Endast 12% anger att de kommer att gå tillbaka helt till det som var före pandemin.

20% kommer att fortsätta samma beteende som under pandemin, till exempel att jobba mera hemifrån, att handla mera online, ha fler videomöten både privat och i jobbet.

Diagram som visar hur folk kommer behålla eller ändra sitt beteende när pandemin är över.

Även vårt shoppingbeteende har ändrats ju längre tid pandemin har varat. I början minskade butiksbesöken dramatiskt och e-handeln ökade. Nu kan vi se att besöken i butik har ökat igen.

Många har uppgett att man längtar efter att få gå ut och shoppa igen efter att ha varit avrådda att gå i butiker (gäller främst i de länder som haft nedstängning). Det är socialt, trevligt och avkopplande.

Diagram som visar hur många som finner det avslappnande att handla i butiker

(Källa: Kantar Sifo Global)


Det gäller att veta om och hur man behöver anpassa företagets erbjudande och produkter utifrån konsumenternas nya beteenden. Läs gärna vår tidigare artikel baserad på Kantar Sifos stora undersökning med 8 tips hur företag återhämtar sig från coronakrisen.


Kontakta gärna oss på LikeHouse om du har frågor om varumärken, eller t ex hur pandemin påverkar medieval.

Comentários


bottom of page