Vilka nya beteenden kommer vi behålla efter pandemin?


Kantar Sifo Global har gjort en undersökning som visar att en stor andel av befolkningen kommer att bibehålla sina nya vanor de fått under pandemin. Endast 12% anger att de kommer att gå tillbaka helt till det som var före pandemin.

20% kommer att fortsätta samma beteende som under pandemin, till exempel att jobba mera hemifrån, att handla mera online, ha fler videomöten både privat och i jobbet.

Även vårt shoppingbeteende har ändrats ju längre tid pandemin har varat. I början minskade butiksbesöken dramatiskt och e-handeln ökade. Nu kan vi se att besöken i butik har ökat igen.

Många har uppgett att man längtar efter att få gå ut och shoppa igen efter att ha varit avrådda att gå i butiker (gäller främst i de länder som haft nedstängning). Det är socialt, trevligt och avkopplande.

(Källa: Kantar Sifo Global)


Det gäller att veta om och hur man behöver anpassa företagets erbjudande och produkter utifrån konsumenternas nya beteenden. Läs gärna vår tidigare artikel baserad på Kantar Sifos stora undersökning med 8 tips hur företag återhämtar sig från coronakrisen.


Kontakta gärna oss på LikeHouse om du har frågor om varumärken, eller t ex hur pandemin påverkar medieval.

LikeHouse kommunikation och media AB 

Salviigränd 1

 

111 28 Stockholm

Tel: 08 400 25 444

ORG-NR: 559081-1724