top of page
download.webp

Astrid Lindgrens värld

Bakgrund

Astrid Lindgrens Värld har varit kund hos LikeHouse sedan 2016. Astrid Lindgrens värld har fått utmärkelsen Sveriges starkaste varumärke 2019 och 2020. År 2024 vann de även årets varumärke inom kategorin nöjesparker.

Utmaning

Karlsson på taket.webp

Ständigt föränderlig målgrupp

Madicken med paraply.webp

Ökat antal besökare 

Pippi Långstrum som sitter.webp

Ökad varumärkeskännedom

CASE

Utmaningen: Astrid Lindgrens Värld har den ständiga utmaningen kring deras föränderliga målgrupp. Målgruppen består främst av barnfamiljer med bar upp till 6 år vilka har blandad relation till Astrid Lindgrens figurer beroende på till exempel föränderliga trender och kulturella bakgrunder.

 

Kommunikationsmålet: Öka den spontana kännedomen i målgruppen och Share of voice vilket sedan kan resultera i ökat antal besökare till Astrid Lindgrens värld.

download (3).webp

Lösning

Vår rekommendation

Vi rekommenderade Astrid Lindgrens värld att satsa på media som ger kotnadseffektiv räckvidd i så stor andel av Sverige som möjligt men med fokus till Stockholm/Mälardalen till och med södra Sverige. Vi rekommenderade emotionella och visuella media i breda räckviddsmedia i kombination med mer riktade media mot kärnmålgruppen och de som visat intresse. En mediemix och timing kan driva upp reklamerinran och att maximera detta under våren inför säsongsstart för att driva spontan kännedom och bokningar. 

Medier som kom att användes:

TV (linjär+Play), Webb-TV, Sociala media, Print, ADR, utomhus i storstad, digitala kanaler köpt programmatiskt utifrån målgrupp.

download (1).webp

Resultat

Ökad kännedom
13% -> 19%

Årets starkaste varumärke

Antal besökare
ökade 12,7%

Vi ökade kännedomen i målgruppen 6 procentenheter jämfört med föregående år. Astrid Lindgrens värld utsågs till årets starkaste varumärke av svenska folket!

 

Ökat antal besökare med 12,7 % jämfört med föregående år. Resultatet är en kombination av konsekvent kommunikation i en bred mediamix och räckvidd som fokus tillsammans med kvalitativt arbete i parken för att öka kundupplevelsen.

Fler case

bottom of page