top of page
reflektioner


21 feb.
Deepseek exploderar i popularitet – men är den säker?
Nyligen lanserade det kinesiska techbolaget Deepseek, en avancerad AI-tjänst som liknar Open AIs ChatGPT. Syftet är att assistera...


12 feb.
Så bygger du relationer med din målgrupp
Precis som i kärlek handlar marknadsföring om att göra ett bra första intryck, skapa relationer, vårda dem och bygga förtroende över tid....


3 dec. 2024
Vad tycker svenskarna om reklam?
Sveriges annonsörer har tillsammans med Novus släppt Reklamrapporten för 2024 och den bjuder på många spännande insikter. Nedan har vi...

14 nov. 2024
Svenskarnas streamingvanor 2024: Mer letande, fler tjänster – men minskad tittartid.
Medan streaminglandskapet expanderar i en snabb takt och fler svenska hushåll adderar nya tjänster till sin lista, finns en intressant...


7 nov. 2024
Bra varumärkespositionering utgår alltid från kunden
Varför skriver vi detta? Är det inte självklart? Nej, även stora och etablerade varumärken kan halka snett. Här är ett exempel från...


1 okt. 2024
Har TikTok redan peakat?
Idag släpptes äntligen den efterlängtade rapporten Svenskarna och internet 2024 (Internetstiftelsen) och för marknadsförare är det...


26 juni 2024
Bättre sent än aldrig? Nu lanserar Apple sin AI-tjänst Apple Intelligence.
Det tog 1,5 år efter att Chat GPT lanserades som Apples vd Tim Cook till slut presenterade lanseringen av Apples AI-plattform "Apple...


5 juni 2024
Vad har EU med internet att göra?
Den 9 juni är det EU-val i Sverige. Men har EU-valet någon egentlig betydelse för det som sker i Europa, som digitala plattformar och AI,...


21 maj 2024
Vi svenskar ägnar nästan 7 timmar per dygn åt media!
Marknadsföringsbranschens kanske viktigaste undersökning har släppts för året 2023. Varför är undersökningen så viktig? Jo, för att den...


13 maj 2024
Nu har även männen klivit ur garderoben!
Eller kanske klivit in i garderoben är mer rättvist uttryckt... Second hand-marknaden har ökat ganska dramatiskt det senaste året. Och nu...


25 apr. 2024
Det mesta som fungerar på B2C gör även det på B2B
Fungerar marknadsföringsstrategier för B2C även för B2B? Här är svaret.


12 feb. 2024
Får ditt varumärke tillräckligt med uppmärksamhet?
Med ett ständigt växande medialandskap av nya plattformar och medier som erbjuder annonseringsmöjligheter, är det inte helt lätt att veta...


18 jan. 2024
Snikflation, prompta och AI-klonad – har du koll på nyorden?
Hur promptar du ett generativt AI verktyg? Och har ert varumärke råkat ut för de-influencing på grund av snikflation? Nyordslistan som...


28 nov. 2023
6 regler för effektivare marknadskommunikation
Sveriges Annonsörer har nyligen publicerat en studie där man analyserat effekten av totalt 307 kampanjer som tävlat i 100-wattaren...


20 okt. 2023
Hur påverkas vår mediekonsumtion på nätet av världsläget?
Den nya rapporten Svenskarna och Internet 2023 från Internetstiftelsen har lanserats i dagarna och här sammanfattar vi kort det mest...


4 juli 2023
Kortsiktig tillfredställelse eller långsiktig belöning? Receptet på framgång enligt forskningen.
Det kan vara förvirrande och stressande att avgöra vilka parametrar man skall mäta när det gäller reklam- och marknadsföringseffekter. Är...


8 juni 2023
Vi svenskar konsumerar media som aldrig förr!
Under pandemin så sköt mediekonsumtionen i höjden. Inte så konstigt kanske då vi spenderade mer tid i hemmet med nyhetstittande och...


8 maj 2023
Stämmer uttrycket ”Be woke – go broke?”
Uttrycket ”woke” fick spridning med Black Lives Matters-rörelsen och innebär att man uppvisar medvetenhet i frågor som jämlikhet och...


23 mars 2023
Har ålderismen gått helt överstyr?
Varför envisas reklam- och mediebranschen med att rikta sig mot unga? Kan det vara för att de flesta som jobbar inom reklam,...


21 feb. 2023
Har oron påverkat vårt beteende?
Hur oroliga är vi svenskar inför framtiden och hur har det påverkat vårt beteende? Mediehuset Schibsted har nyligen (i september och...
Här kan du läsa våra reflektioner om marknadsföring och media
bottom of page