top of page
reflektioner


Är er webb anpassad för både SEO och AI-sök?
Allt fler använder AI-baserade verktyg som ChatGPT och Perplexity istället för Google, för att söka information på nätet. Google...
för 7 dagar sedan


Alla tittar på rörlig bild...
...Eller åtminstone 96% av alla mellan 9 och 85 år. Det säger Nordicoms 46e version av Mediebarometern. Mediebarometern undersöker...
26 maj


Hur sociala är egentligen våra sociala medier 2025?
Idag använder i stort sett alla sociala medier, och ungefär hälften tar del av samhällsnyheter här. Enligt förra årets rapport...
23 maj


Vad ska du som e-handlare tänka på under 2025?
Vad är viktigt för e-handlarna att tänka på för att lyckas under 2025? I Postnords årsrapport E-barometern 2024 identifieras de...
21 mars


Deepseek exploderar i popularitet – men är den säker?
Nyligen lanserade det kinesiska techbolaget Deepseek sin AI-tjänst som stark konkurrent till Open AIs ChatGPT. Syftet är att assistera...
21 feb.


Så bygger du relationer med din målgrupp
Precis som i kärlek handlar marknadsföring om att göra ett bra första intryck, skapa relationer, vårda dem och bygga förtroende över tid....
12 feb.


Vad tycker svenskarna om reklam?
Sveriges annonsörer har tillsammans med Novus släppt Reklamrapporten för 2024 och den bjuder på många spännande insikter. Nedan har vi...
3 dec. 2024


Svenskarnas streamingvanor 2024: Mer letande, fler tjänster – men minskad tittartid.
Medan streaminglandskapet expanderar i en snabb takt och fler svenska hushåll adderar nya tjänster till sin lista, finns en intressant...
14 nov. 2024


Bra varumärkespositionering utgår alltid från kunden
Varför skriver vi detta? Är det inte självklart? Nej, även stora och etablerade varumärken kan halka snett. Här är ett exempel från...
7 nov. 2024


Har TikTok redan peakat?
Idag släpptes äntligen den efterlängtade rapporten Svenskarna och internet 2024 (Internetstiftelsen) och för marknadsförare är det...
1 okt. 2024


Bättre sent än aldrig? Nu lanserar Apple sin AI-tjänst Apple Intelligence.
Det tog 1,5 år efter att Chat GPT lanserades som Apples vd Tim Cook till slut presenterade lanseringen av Apples AI-plattform "Apple...
26 juni 2024


Vad har EU med internet att göra?
Den 9 juni är det EU-val i Sverige. Men har EU-valet någon egentlig betydelse för det som sker i Europa, som digitala plattformar och AI,...
5 juni 2024


Vi svenskar ägnar nästan 7 timmar per dygn åt media!
Marknadsföringsbranschens kanske viktigaste undersökning har släppts för året 2023. Varför är undersökningen så viktig? Jo, för att den...
21 maj 2024


Nu har även männen klivit ur garderoben!
Eller kanske klivit in i garderoben är mer rättvist uttryckt... Second hand-marknaden har ökat ganska dramatiskt det senaste året. Och nu...
13 maj 2024


Det mesta som fungerar på B2C gör även det på B2B
Fungerar marknadsföringsstrategier för B2C även för B2B? Här är svaret.
25 apr. 2024


Får ditt varumärke tillräckligt med uppmärksamhet?
Med ett ständigt växande medialandskap av nya plattformar och medier som erbjuder annonseringsmöjligheter, är det inte helt lätt att veta...
12 feb. 2024


Snikflation, prompta och AI-klonad – har du koll på nyorden?
Hur promptar du ett generativt AI verktyg? Och har ert varumärke råkat ut för de-influencing på grund av snikflation? Nyordslistan som...
18 jan. 2024


6 regler för effektivare marknadskommunikation
Sveriges Annonsörer har nyligen publicerat en studie där man analyserat effekten av totalt 307 kampanjer som tävlat i 100-wattaren...
28 nov. 2023


Hur påverkas vår mediekonsumtion på nätet av världsläget?
Den nya rapporten Svenskarna och Internet 2023 från Internetstiftelsen har lanserats i dagarna och här sammanfattar vi kort det mest...
20 okt. 2023


Kortsiktig tillfredställelse eller långsiktig belöning? Receptet på framgång enligt forskningen.
Det kan vara förvirrande och stressande att avgöra vilka parametrar man skall mäta när det gäller reklam- och marknadsföringseffekter. Är...
4 juli 2023
Här kan du läsa våra reflektioner om marknadsföring och media
bottom of page