Idag släpptes äntligen den efterlängtade rapporten Svenskarna och internet 2024 (Internetstiftelsen) och för marknadsförare är det särskilt intressant att se på hur användandet av de olika sociala medierna ser ut och har förändrats över tid. Vi har tagit del av rapporten och sammanfattat det mest väsentliga för annonsörer.
I stort sett alla internetanvändare använder sociala medier
Sett till det totala användandet av sociala medier så har det legat hyfsat stabilt sedan 2021. Nästan alla (>90%) av alla födda på 60-talet eller senare använder sociala medier minst varje vecka. Personer födda på 50-talet ligger inte långt efter. Hos personer födda tidigare kan man däremot se en nedåtgång, vilket enligt Internetstiftelsen sannolikt beror på att användandet ökade under pandemiåren då sociala medier blev särskilt betydelsefulla för att hålla kontakten med sina nära och kära.
Totalt sett använder 8/10 svenskar sociala medier varje dag.
Källa: Svenskarna och Internet 2024
Facebook och Youtube minskar lite, lite...
Låt oss ta en titt på hur användandet ser ut för respektive plattform.
Källa: Svenskarna och Internet 2024
Youtube når flest sett till totala användandet på ett år, medan Facebook fortfarande är störst för såväl veckovis användning som daglig. Vi kan dock se att det dagliga användandet av Facebook faktiskt minskar lite för varje år, från 54% 2021 till 49% 2024 (dock endast en skillnad på 1% sedan 2023). Även Youtube har minskat något. TikTok är den plattform som ökat under de senaste fyra åren, men faktiskt ingenting sedan förra året. TikTok når idag två av tio internetanvändare, medan Snapchat når 40% av internetanvändarna på ett år. Snapchat är också fortsatt större än TikTok när det kommer till veckovis och daglig användning. Vi tittar närmre på TikTok och Snapchat lite längre ned.
Tittar vi i stället på det veckovisa användandet så har Facebook inte minskat det senaste året. Youtube, däremot, har minskat med fem procentenheter, vilket är väl värt att hålla ett öga på. TikToks ökning sedan 2021 ser ut att ha peakat 2023 för att nu avta något. Kommer den ligga stabilt på samma sätt som de andra plattformarna framöver?
TikTok eller Snapchat?
TikTok används sett till det totala användandet endas av 17 procent av internetanvändarna. Plattformen är stor framförallt hos 00-talisterna men används också av en tredjedel av 90-talisterna och 10-talisterna. Bland de senare ses dock en minskning i såväl totala användandet som det veckovisa.
Snapchat används minst en gång i veckan av ca en tredjedel av alla internetanvändare och är, liksom TikTok, särskild populär bland 00-talister, där 70 procent använder plattformen dagligen! Även 90-talister använder Snapchat flitigt med hälften som är inne varje vecka och som tabellen visar nedan är plattformen stor även hos 10-talisterna. Så trots all hype kring TikTok så är det alltså inte den som är störst hos generation Z. För icke-organiska annonser når du alltså fler via Snapchat.
Vilka använder Metas kanaler Facebook och Instagram?
Alla. Ja, genom nästan alla generationer används Facebook på veckonivå av en stor andel. Undantaget är 10-talisterna, som vi ju i stället hittar på TikTok och Snapchat. 00-talisterna kanske inte är de som använder Facebook mest, men det har skett en rätt stor ökning sedan förra året, vilket är intressant. Sett till Meta med både Facebook och Instagram inkluderat är detta en kanal där vi kan nå högst räckvidd genom alla generationer, även en del 10-talister som har visar ökat intresse för Instagram, jämfört med 2023.
Tittar alla på Youtube?
Youtube är, som tidigare nämnt, den kanal som har flest användare totalt sett under 2024. Där har ingen jättestor förändring skett, utöver bland 20-,30-och 40-talisterna som ju minskat sitt användande av alla plattformar under 2024. Ser man till det veckovisa tittandet och det dagliga tittandet kan man dock se att det minskat en del sedan förra året, inte minst bland 80-talisterna. Med andra ord är Youtube fortfarande en kanal som når många, men fler använder kanaler mer sällan. Men vilka använder Youtube flitigast? I nedan tabell kan vi se att 00-talisterna och 10-talisterna har ett högt dagligt användande av Youtube. Men även an majoritet av 90-talisterna tittar på Youtube dagligen och hälften av 80-talisterna tittar minst en gång i veckan. Runt 40 procent av 60-talisterna och 70-talisterna använder Youtube varje vecka.
Det är framförallt män som använder Youtube på vecko- eller daglig basis. 64 procent av männen använder Youtube varje vecka och 45 procent använder plattformen dagligen. Motsvarande andelar bland kvinnor är 37 procent varje vecka och 19 procent dagligen.
LinkedIn ökar bland 80-talister
Sist men inte minst, låt oss ta en närmre titt på Linkedin. Liksom de övriga plattformarna ligger Linkedin rätt stabilt vad gäller användandet. Vi kan se en liten höjning i det totala och det dagliga användandet hos 60-, 70- och 80-talister sedan förra året. Totalt sett är det ungefär en tiondel av alla internetanvändare som använder Linkedin på veckobasis och endast 6% som använder Linkedin dagligen. För annonsering på LinkedIn är det därför särskilt viktigt med längre kampanjperioder.
Vilka är det vi når på Linkedin, då? Som vi kan se av tabellen nedan är det framförallt tjänstemän som använder plattformen, en tredjedel minst varje vecka. Bland arbetare är användningen betydligt lägre; endast 7% använder plattformen varje vecka. Jämför vi privat mot offentlig sektor ser vi en övervikt av användare som arbetar inom privat sektor. Dessa använder plattformen också betydligt oftare. 25% använder plattformen minst en gång i veckan, jämfört med 12% av de användare som arbetar inom offentlig sektor.
Vill du läsa rapporten i sin helhet så hittar du den här på vår hemsida.
Comentários