top of page

Är er webb anpassad för både SEO och AI-sök?

Uppdaterat: 24 juni

Allt fler använder AI-baserade verktyg som ChatGPT och Perplexity istället för Google, för att söka information på nätet. Google dominerar fortfarande på runt 90 % av sökvolymen, men håller helt klart på att ske förändring och ett tapp av den volymen för vanliga sökmotorer. Men redan 2030 kommer Googles andel av sök att ligga nere på cirka 50 %, förutspår Wells Fargo. Det är med andra ord viktigt för företag och organisationer att redan nu börja förbereda för utvecklingen, då de kan påverka både affärerna och möjligheten att nå ut med sina budskap framöver.


 

Vad innebär det här i praktiken?


Med med den snabba utvecklingen av generativa AI-verktyg ser vi ett tydligt skifte i hur användare söker efter information. Först och främst behöver innehållet på hemsidan optimeras för frågor istället för bara sökord. AI-sök prioriterar ett tydligt innehåll och mer exakta svar. Själva innehållsstrukturen och den tekniska uppsättningen behöver anpassas för att bli mer logisk och sematisk. Dessutom värderas trovärdiga källor högt, vilket är viktigt att beakta. T ex förekommer källor som Forbes, Stack Overflow och statliga ofta – tack vare auktoritet och tydlighet. Perplexity prioriterar strukturerat innehåll – vilket gynnar webbplatser med välformulerade FAQ-sektioner, artiklar och faktablad.


 

Hur gör vi då?


På LikeHouse har vi produkten ”WE LIKE AI-SCAN” som vi erbjuder våra kunder. Det innebär en genomgång av hur bra anpassad sajten är när det gäller just sökoptimering för både SEO och GEO (Generative Engine Optimization).


Resultatet sammanfattas i en rapport med förslag på eventuella åtgärder och en rekommenderad handlingsplan. Något mycket konkret att ta vidare internt, och vid behov externt, för att säkerställa både affärer och önskat informationsflöde även för framtiden.



Vill du veta mer?


För mer information kontakta Ulrika Norin på ulrika@likehouse.se eller 070-858 5157.



(bilden är AI-genererad)

 
 
 

Comments


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page