top of page

Betalar du för att övertyga kunden som redan bestämt sig?

  • 20 okt. 2020
  • 1 min läsning

Uppdaterat: 27 maj 2024


en person som håller i ett kreditkort med ena handen och skriver på en dator med andra handen

Många annonsörer har dragit ner på sin långsiktiga varumärkesannonsering till följd av pandemin och flyttat investeringar till enbart kortsiktiga säljdrivande kanaler. Sökannonsering har därför tillmätts överdriven stor betydelse vad gäller det faktiska resultatet. Men Google är inte den heliga graalen.

Att bara tillskriva sökordsannonsen det slutliga köpet, är lite som att enbart premiera skylten på hyllan i butiken. Vad som långt innan bidragit till att kunden överhuvudtaget kommit in i butiken och kanske redan bestämt vilken produkt och varumärke hen skall köpa, är svårare att analysera.


Sök kan fånga upp och övertyga de som är osäkra om lösningen på sitt "problem" eller vilka alternativ som finns inom en kategori. Men genom att lägga en alltför stor del av budgeten på köpdrivande sökannonser, så betalar man ju för 80-90% som ändå hade tänkt att köpa din produkt.

Så än en gång, det måste finnas balans i investeringarna. Vi kommer tillbaka till den s.k. Tratten:

en blå triangel uppochner

- Längst upp har vi varumärkesbyggande breda media. 60% bör ligga här för att driva tillväxt.

- Längst ner är sälj-/konverteringsdrivande aktiviteter. 40% av budgeten längst ner i tratten.



(Källa: Binet&Fields, Mark Ritson)

Vill du veta mer om mediamix som driver tillväxt, eller sökordsannonsering – kontakta oss på LikeHouse.



 
 
 

Kommentarer


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page