Är Clubhouse det nya Twitter, eller bara heta linjen för mediefolk?


Clubhouse, som lanserades i april i USA har den senaste veckan fått sitt stora genombrott i Sverige, men också internationellt. Plattformen är ljudbaserad och går ut på att delta; antingen aktivt eller passivt; i samtal om allt mellan himmel och jord; som talare eller publik; beroende på rummets storlek och hur man vill bidra. Från början var det tänkt att man endast skulle växa genom exklusivitet och på personlig inbjudan. Kändisar och intressanta profiler som redan hade många följare på sociala media hakade på direkt.


Nu har det hypade sociala mediet vuxit så pass mycket att ett inlogg inte längre är svårt att få tag på via diverse Facebook-grupper, och appen hade så sent som förra veckan två miljoner användare globalt. Samtidigt värderas Clubhouse, enligt Axios, till en miljard dollar.


Vill man förstå 20-talets stora skifte, från text till ljud, från opersonligt till personligt och från exkluderande till inkluderande, behöver man förstå och följa utvecklingen på Clubhouse. För första gången får vi nu ta del av vår tids fixidoler på ett personligt, uppriktigt och hudlöst sätt.


Hur fungerar det då?

Vem som helst (som mottagit en invite...) kan starta ett digitalt rum eller söka efter rum där intressanta ämnen diskuteras. Frekventa användare kan även skapa klubbar med likasinnade eller intresserade medlemmar.

Vi på LikeHouse har testat appen. Här finns grupper för alla möjliga ämnen: från hälsa, träning och sport – till politik, privatekonomi, musik, investeringar, reklam, sociala medier mm. Dock saknas i dagsläget intressanta svenska grupper att följa, men det är säkert bara en tidsfråga. Det som gör det spännande är att man kan vara ”en fluga på väggen” och kliva in och lyssna på allt möjligt. Du kan också starta en egen grupp och bjuda in talare som du gillar.


Om man vill sammanfatta intrycket; kan man säga att idag är det om en korsning av 80-talets "Heta linjen" och LinkedIn, men ljudmedia ligger i tiden och den kan absolut utmana podcasts till exempel. För närvarande är det mer klubben för inbördes beundran och inte särskilt intressant för en större publik. Men när Silicon Valley investerar en miljard så kan man anta att det finns stora planer på expansion. Vi kommer nog se att man öppnar upp för innehållskapare att tjäna pengar på appen genom att bredda innehållet och göra det relevant för många.


Vill du veta mer om sociala media eller andra media – kontakta oss på LikeHouse.


(Källa: Resumé, adage.com mfl)

LikeHouse kommunikation och media AB 

Salviigränd 1

 

111 28 Stockholm

Tel: 08 400 25 444

ORG-NR: 559081-1724