top of page

Det digitala livets fram- och baksida


En person som skriver på en laptop

Nu har senaste rapporten från Internetstiftelsen "Svenskarna och Internet 2021" publicerats.

I årets upplaga av undersökningen framträder en tydlig bild av ett samhälle som till stora delar är digitaliserat, och där det uppkopplade livet för de flesta är en självklar del av både arbete, skola och fritid. Men samtidigt som digitaliseringen kan tillföra mycket gott finns det även en baksida med bland annat utanförskap, bedrägerier och trakasserier.

Av hela befolkningen i Sverige ser vi att 9 av 10 använder internet varje dag, och att var femte som är i en relation idag träffade sin partner på nätet.

Vi bär också det digitala livet med oss, för nu är mobilen den uppkopplade enhet som används mest. Bland studerande har till exempel 100% en smart mobiltelefon som de använder regelbundet. Även i hemmet är nätet ständigt närvarande. 7 av 10 har andra uppkopplade prylar än mobil, dator och surfplatta hemma, till exempel en uppkopplad armbandsklocka eller smarta strömbrytare och lampor. Var sjätte har en röststyrd, uppkopplad högtalare.

Vi har alltså svårt att administrera våra liv utan internt.


Men baksidan då?

  • Mer än var tionde internetanvändare känner stor oro för att bli utsatt för näthat.

  • 4 av 10 internetanvändare har blivit utsatta för oönskade kontaktförsök på nätet.

  • Mer än var tionde högstadieelev har fått stötande bilder skickade till sig från okända.

  • 4 av 10 internetanvändare blivit utsatta för bedrägeriförsök på nätet det senaste året.

  • De äldsta är mest oroliga men minst utsatta för bedrägeriförsök på nätet.

  • Nästan dubbelt så många män som kvinnor har drabbats av såväl hot som utpressning på nätet.

  • 60- och 70-talister är mer drabbade av utpressning på nätet än andra.

  • De yngsta och de äldsta är minst drabbade av alla av utpressning.

  • Mer än dubbelt så många högskoleutbildade som enbart grundskoleutbildade har drabbats av utpressning på nätet.

  • Utpressning på nätet är något mer förekommande i storstäder.

  • Bland de som är födda utanför Sverige har fler än genomsnittet drabbats av utpressning på nätet.


Hur ser vårt medieanvändande ut då? Kort sammanfattat:

  • Playtjänster och strömmande videotjänster är mer populärt än traditionell TV bland en stor del internetanvändarna.

  • Var femte internetanvändare har betalat för ett abonnemang på böcker det senaste året.

  • 90-talisterna är de som mest av alla använder strömmande videotjänster och lyssnar på poddar.

  • Sociala medier är den främsta digitala nyhetskällan bland barn och ungdomar i skolan.


Stapeldiagram som jämför användning av traditionell och digital media

Dagliga användande av linjär TV är fortfarande större än digitala streamingtjänster.

Stapeldiagramm som visar användning av olika digitala media mellan åldersgrupper.

(Källa Internetstiftelsen)


Vill du läsa hela rapporten så finns den att ladda ner på IIS.



Comments


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page