top of page

Det lokala och trygga viktigt under pandemin


Något som har förändrats markant ju längre vi kommit under pandemin, är vår riskbenägenhet. Den har sjunkit dramatiskt. Nu säger 68% att de hellre tar det säkra för det osäkra och undviker risker. Det slår mot en stor andel branscher hur konsumenterna förhåller sig när de gör sina val. Ta resor till exempel. Om man nu väljer att resa, väljer man ett säkert alternativ framföra att hoppa på en billigare resa med ett okänt bolag.

Det gäller även banktjänster, försäkringar osv. Man väljer trygga säkra och stabila företag och varumärken i högre utsträckning. Det lokala och inhemska blir ännu viktigare. 53% av svenskarna säger att de mycket heller väljer inhemska varor nu än före pandemin. (Källa Kantar Sifo Covid-19 Barometer)


Starka varumärken återhämtar sig betydligt fortare efter en kris. Kantar Sifo Globals "Brand Z" studie har undersökt utvecklingen för ett tusental varumärken. Grafen nedan visar hur världsmarknadens starkaste varumärken t ex Apple, Coca Cola, Nike, Amazon m fl, återhämtade sig efter finanskrisen 2008 jämfört med den sammanlagda globala marknaden (S&P, MSCI) – i många fall 4-5 gånger snabbare.

Eftersom trygghet och säkerhet hänger ihop med hur välkänt ett varumärke är; så har man allt att vinna på att satsa på ett långsiktigt varumärkesbyggande över tid, istället för att i panik flytta alla investeringar till kortsiktiga säljfokuserade aktiviteter under pandemin.



Vill du veta mer om varumärkesbyggande och media som driver tillväxt? Kontakta oss så berättar vi mer.


bottom of page