top of page

Djupare detaljdata i nya Google Analytics 4


En person som använder ett analysprogram på datorn.

Just nu befinner vi oss i en övergångsfas gällande hur vi samlar in data och kanske framförallt; hur vi får samla in data.

Att analysera webbplats och app-data är centralt för att förstå hur den digitala kanalmixen fungerar i synergi med varandra. I en tid där många verksamheter lever och agerar under alltmer ökad press, krävs ännu vassare optimeringar. Att förstå en kundresa från behov till konvertering kräver mycket mer än att bara titta på konverteringsgrad i en specifik kanal eller insats.


Som svar på dessa nya utmaningar har Google lanserat nya Analytics 4, som samlar data och ger automatiskt insikter från flera kanaler och insatser samtidigt. Här levererar Google en helt ny standard och nya möjligheter att analysera samlad data. Med avancerad maskininlärning och en del andra spännande funktioner; bland annat en betydligt djupare detaljrikedom om målgrupper, kommer det bli enklare att upptäcka hur användare interagerar och hittar till en webbplats (och/eller app).


Nya Google Analytics 4 kommer att automatiskt ge insikter om förändringar i beteendet på webbplatser som sedan kopplas till både målgrupper och förvärvskanaler.

Till exempel: En produkt börjar sälja mer högre upp i åldrarna hos målgruppen samtidigt som försäljningen minskar hos de yngre. Med Google Analytics 4 kan du nu få den här insikten automatiskt meddelad till dig med hjälp av Googles maskininlärning, istället för att behöva gräva djupt i din data manuellt.


Just nu är Google Analytics 4 enbart smyglanserad, men var så säkra, det här kommer bli det nya standardverktyget för att analysera data på webbplatser. Du behöver inte byta ut din nuvarande Google Analytics version, den går bra att ha kvar. Den här nya Google Analytics 4-versionen kan du ha rullande parallellt med din gamla version, utan problem.

För att börja samla data på det här nya sättet och ta del av insikterna från Googles maskininlärning så krävs det att du installerar ny kod på din webbplats. Detta kan vi på LikeHouse givetvis hjälpa till med.


Ligg steget före och var med på nästa stora förändring i webbplatsanalys. Det är vi!

Comments


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page