Facebook-imperiet fortsätter härska och kopiera de yngre kanalerna


Facebook är fortfarande det sociala media som flest använder. 74% av svenskarna använder Facebook, och med tanke på att de äger Instagram som är det näst största sociala mediet, så når de en stor del av Sverige i räckvidd. Och på samma sätt ser det ut i många andra länder, med vissa skillnader.

(Källa: IIS, Svenskarna och internet 2019)


Att jätten Facebook kopierar sina nyare konkurrenters framgångsfunktioner för att hålla sig på toppen, är inget nytt. De har tidigare lagt till fotofilter likt Snapchat, en jobbsajt liknande LinkedINs nisch osv. Givetvis gäller det att anpassa sig i kampen om användarna, framförallt de yngre. Bland dagens tonåringar är tex Snapchat större.


Nu lanserar tex Facebook kortlivs-meddelanden ”Vanish mode” på Messenger, och senare även på Instagram. Dvs den funktion som funnits på Snapchat sedan 2012. Det är mer en förbättring av chatt-tjänsten än en revolutionerande nyhet. Vilket är relevant. Att skapa och dela egna inlägg har minskat, nu är just Messenger det vi använder mest i facebook. Näst vanligast är att delta i grupper. Vi vill mao prata och diskutera med vänner och likasinnade i mer begränsade forum.

(Källa: IIS, Svenskarna och internet 2019)


Desto framgångsrikare ”stölder” är Storys (”Händelser”) som Facebook och Instagram tog från Snapchat. Och du kanske har märkt att din Instagram app ser annorlunda ut senaste dagarna? Här har Instagram lyft fram den nya funktionen ”Reels”, som anammats från TikTok – dvs att man kan skapa och dela korta roliga videoklipp med effekter. T ex klipp där någon hoppar in i ett par skor och plötsligt byts outfit…

Instagram verkar åtminstone lyckas behålla de yngre målgrupperna. Och vill man nå många, t ex de som är/vill bli influencers, är det ju de stora sociala medierna som gäller.

Instagram har även lagt till en Shopping flik i den nya menyn. Man har redan kunnat tagga produkter i inlägget kopplat till sin ”Instagram shop”, och tidigare i höst introducerades live-shopping vilket blivit en ökande trend. Att lyfta fram shoppingfunktionen matchar behoven från ehandlare, inte minst pga den enorma uppsvingen och konkurrensen e-handeln har fått under corona.

Nu kortas kedjan för emotionella köp till ett klick. Fans kan direkt köpa jackan deras idol i videon har. Eller klicka hem produkter direkt i en live-sändning där en influencer och en expert sitter och diskuterar och testar dem, istället för att hänvisa till länkar och kampanjkoder.


Frågan är hur mycket reklam en social kanal klarar i sitt flöde utan att tappa användare som ändå är ute efter det personliga innehållet. Ofta väger de ”roliga” funktionerna som Reels upp för att hålla oss kvar. Det är en fin balans.


Vill du veta mer om hur du når dina målgrupper på sociala medier prata med oss på LikeHouse!


(Fler källor: Instagram, Social Media Today)

LikeHouse kommunikation och media AB 

Salviigränd 1

 

111 28 Stockholm

Tel: 08 400 25 444

ORG-NR: 559081-1724