top of page

Hallå marknadsförare! Ni beter er inte som folk.


Brukar du ofta väga in dina egna mediavanor när du gör ett kampanjupplägg? Visst är vi också konsumenter – men vi som jobbar inom media, marknadsföring och reklam är inte typiska för befolkningen i stort. Extra tydligt blir det när vi jämför våra medievanor.

Ett brittiskt analysföretag har gjort en stor undersökning på de som jobbar inom marknadsföring kontra övriga befolkningen och deras mediebeteende. Här är som exempel resultaten för sociala mediekanaler:

(Källa: IPA 2019)

Även om medieanvändningen ser lite annorlunda ut i Sverige, så är principen den samma. Detta påvisar att marknadsförare har en överdriven tro på att konsumenterna är minst lika frekventa användare av digitala kanaler som de själva. Vi som jobbar inom kommunikation och media är i stor utsträckning storstadsmänniskor, sitter uppkopplade framför datorn stor del av vår arbetsdag (speciellt nu under pandemin tillhör vi dem som kan sköta vårt arbete hemifrån) och har andra vanor än resten av befolkningen.

Addera en ganska etablerad uppfattning om print-läsande och TV-tittande, så skiljer det sig dramatiskt. Vi får ofta höra att ingen läser tryckta tidningar och ingen tittar ju på TV längre. Men det stämmer inte alls med befolkningen i stort. Enligt senaste Mediebarometern i Sverige 2019 så ser fortfarande 56% av alla svenskar på linjär-TV en vanlig dag, och 31% läser en papperstidning. Ser man på nedlagd tid, så är det tablå-TV och radio vi lägger mest tid på.


Som sagt, det kan vara förödande att välja media enbart utifrån sitt eget mediebeteende utan att se till majoriteten av konsumenterna. T ex förstår man att även de så kallade "traditionella medierna" levererar faktiskt effekt, om man utgår från statistiken istället.

(Källa: Business Science/Group M 2019)


Vill du veta mer om medievanor och medieval kontakta oss på LikeHouse så berättar vi mer utifrån just era målgrupper.

bottom of page