Konsumenter uppmärksammar reklam mer när de ligger bredvid coronavirusartiklar!

Det finns en uppfattning att negativt innehåll i nyhetsmedia smittar av sig negativt på reklamen. Men om inte kommunikationen direkt anspelar på innehållet i artikeln så gör den inte det. Tvärtom. En stor brittisk ögonrörelse studie visar att man faktiskt observerar reklam mera när den ligger runt dessa artiklar som handlar om viruset.


Det är väl ingen överraskning att nyhetsläsandet är rekordhögt just nu. Men man uppmärksammar även reklamen mera då man stannar längre på varje sida och lägger mer tid totalt på media.


Enligt ögonrörelsestudien utförd av Lumen research så genererar printannonseringen i nyhetsmedia 21% högre uppmärksamhet än normen. Två tredjedelar (66%) av ”viewable” annonser på desktop upprörkanssamdes jämfört med normalt 50%.

“It’s not that you should be doing ads and avoiding coronavirus, it’s the other way round,” säger Lumen’s managing director, Mike Follett.


Slutsatsen är alltså att om du inte har ett budskap som direkt har med pandemin att göra, så har du allt att vinna på att annonsera i nyhetsmedia nu. Läsandet har aldrig varit högre och uppmärksamheten på reklam är högre än någonsin.



LikeHouse kommunikation och media AB 

Salviigränd 1

 

111 28 Stockholm

Tel: 08 400 25 444

ORG-NR: 559081-1724