top of page

Konsumenter uppmärksammar reklam mer när de ligger bredvid coronavirusartiklar!

  • 16 apr. 2020
  • 1 min läsning

Uppdaterat: 28 maj 2024

Det finns en uppfattning att negativt innehåll i nyhetsmedia smittar av sig negativt på reklamen. Men om inte kommunikationen direkt anspelar på innehållet i artikeln så gör den inte det. Tvärtom. En stor brittisk ögonrörelse studie visar att man faktiskt observerar reklam mera när den ligger runt dessa artiklar som handlar om viruset.


en värmekarta som visar att folk tittar oftare på annonser som är bredvid artiklar om covid-19

Det är väl ingen överraskning att nyhetsläsandet är rekordhögt just nu. Men man uppmärksammar även reklamen mera då man stannar längre på varje sida och lägger mer tid totalt på media.


Enligt ögonrörelsestudien utförd av Lumen research så genererar printannonseringen i nyhetsmedia 21% högre uppmärksamhet än normen. Två tredjedelar (66%) av ”viewable” annonser på desktop upprörkanssamdes jämfört med normalt 50%.

“It’s not that you should be doing ads and avoiding coronavirus, it’s the other way round,” säger Lumen’s managing director, Mike Follett.


Slutsatsen är alltså att om du inte har ett budskap som direkt har med pandemin att göra, så har du allt att vinna på att annonsera i nyhetsmedia nu. Läsandet har aldrig varit högre och uppmärksamheten på reklam är högre än någonsin.



 
 
 

Comments


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page