Kunderna börjar återvända till gallerior och köpcentrum


Enligt senaste flödesdatan från Ocean Outdoor har trafiken i gallerior/köpcentrum ökat med 25% jämfört med samma period 2020 (v 17).


Nu när konsumenterna kommer tillbaka är det dags att sätta sin handelsplats i folks medvetande. Besök i köpcentrum är ju oftast koncentrerat till där man bor eller arbetar. Man reser ofta inte långt för att göra sina inköp med vissa undantag; de större handelsplatserna blir oftare en destination och man är beredd att åka en längre sträcka, och därmed tillbringa mer tid på plats.


Oavsett om man är en galleria, ett köpcentrum i ett närområde eller destination – gäller principen att attrahera så många besökare som möjligt. Då kan man inte begränsa upptagningsområdet för mycket. Man måste även attrahera sällanbesökarna. När det gäller butiksbesök för sällanköpsvaror; sport, mode, elektronik, inredning etc så besöker man i snitt en gång per månad. Servicehandeln dvs apotek, livs och systembolag besöker man däremot vecko- och månadsvis. (Källa: Sifo Orvesto)

Vi vet också att en mediemix besående av flera media är mest effektiv, dvs leder till köp. Det finns ekonometri-studier på det (källa: Business Science). Därför måste man jobba med hela spektrat dvs breda media som skapar uppmärksamhet t ex utomhusmedia, fördjupande och påminnande media som till exempel print/radio, samt impulsdrivande och köputlösande – t ex digitalt i mobilen. Här kan man jobba med sk geo-styrning där man ringar in de som befinner sig nära ett köpcentrum/galleria och påminna och lyfta specifika erbjudanden just nu. Det är viktig att jobba både brett med varumärket, och smalare köputlösande för bästa effekt.


Kontakta gärna oss på LikeHouse om du vill veta mer. Vi har vi lång erfarenhet av att hjälpa köpcentrum, gallerior och handelsplatser att synas och driva trafik. Vi kan hjälpa till med allt från medieval och research, till koncept och produktion.