Många går helt över till att lägga hela sin mediebudget i digitala kanaler. Vi hör hela tiden om hur digitala våra konsumenter är och att det är så vi ser direkta resultat. Men faktum är att ju mer annonsörerna övergår till 100% digitala kanaler – desto mindre effektiv har marknadsföringen blivit – sett till faktisk försäljning.
Under perioden 2006 till 2016 gjorde IPA databank studie på 3000 case från ett flertal länder och kategorier som visar samma sak:
Marknadsföringen har blivit mindre effektiv. Även senare studier visar på samma sak.
Det beror på detta:
Kortsiktig performance marketing kräver ständig aktivering. Så fort man slutar så upphör resultatet. Varumärkesbyggande aktiviteter jobbar däremot långsiktigt, dvs betydligt längre än 6-12 månader. Men ger betydligt bättre resultat på sikt.
Så att ensidigt lägga all budget på digital performance gör kampanjerna mindre effektiva. Genom att fördela budgeten på fler kanaler, upp till 5 kanaler, gör att man med samma budget kan förbättra effektiviteten med upp till 35%!
(Källa: Analytics partner 2019)
Fakta är också att ju mer digitala vi blir desto mer effektiva blir övriga media:
(Källa: IPA databank)
Så receptet för framgång och tillväxt är alltså:
Jobba med både varumärkesbyggande på lång sikt och performance på kort sikt.
Välj en mix av media som gör bägge jobben så ökar du effekten på din marknadsföring.
Vill du veta mer om media som driver tillväxt? Kontakta oss på LikeHouse!
Comments