top of page

Nu är det bevisat: när varumärken slutar annonsera tappar de försäljning

  • 7 sep. 2021
  • 1 min läsning

Uppdaterat: 21 maj 2024


Dator med linjediagram med gatlyktor i bakgrunden

En ny studie från Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science; världsledande inom forskning kring media och medieeffekter; visar hur mycket varumärken tappar när de slutar annonserna eller gör långa uppehåll.

Pandemin har gjort att de flesta företag sett över sina kostnader och det är inte ovanligt att media och marknadsföring blir den post man drar ner på eftersom man kanske har svårt att se några omedelbara effekter på försäljningen. Många har bara satsat på snabba direktsäljande kampanjer med sänkta priser och erbjudanden istället för att fortsatta sitt varumärkesbyggande.

Linjediagram med namnet "When big brands stop advertising"

Kortfattat vad studien kommit fram till är:

  • När varumärken slutat annonsera i ett år eller mer; så sjunker försäljningen år efter år efter stoppet.

  • Nedgången blir störst för de varumärken som redan sett en minskning före stoppet.

  • Storleken har betydelse! Mindre varumärken sjunker snabbare än de större.

  • Stora varumärken kan bibehålla sin försäljning längre tid efter stoppet.


Man kan också uttrycka det så här:

The sales of a brand are like the height at which an airplane flies. Advertising spend is like its engines: while the engines are running, everything is fine, but, when the engines stop, the descent eventually starts.” – Simon Broadbent.


Kontakta oss på LikeHouse om du vill veta mer hur olika typer av marknadsföring påverkar ditt varumärke. Och vill du läsa hela artikeln så finns den här.

 
 
 

Comments


LikeHouse kommunikation och media AB 

Skeppargatan 26

114 52 Stockholm

Org. nr: 559081-1724

Knivskarpa reflektioner – direkt i din inkorg! Prenumenera på vårt nyhetsbrev!

Genom att klicka på skickaknappen godkänner du att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy

  • LinkedIn
Branschvinnare 2023 bild

Branschvinnare i Sverige AB utser årligen de företag som får utmärkelsen Branschvinnare baserat på föregående års bokslut. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det bara 14,8 % av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen 2024. Branschindelningen är baserad på företagens SNI-kod.

Följ oss gärna på Linkedin!

bottom of page