Finalen amerikansk fotboll – Super Bowl – är ett av världens största sportevents med 100 miljoner tittare, samt en livepublik på 100 000 personer (vilken var mycket mindre i år förstås pga pandemin, man fick bara ta in 22 000 åskådare). Det är också ett av världens största och viktigaste reklamfönster. Här har annonsörer med muskler möjlighet att visa upp sig för en rekordstor publik. Man gör speciella reklamfilmer just för detta tillfälle, ofta extremt påkostade. Reklamtiden är rekorddyr, för 30 sekunder betalar man 5-7 miljoner dollar. Även om själva matchen är ett extremt event, så talas det också om reklamfilmerna och de analyseras av medier även utanför reklamindustrin. I år kan vi se att pandemin även här har satt sina spår. Men inte bara den, även turbulensen i det amerikanska presidentvalet. Tidningen Advertising Age har listat 5 tydliga trender i årets Super Bowl reklam:
1. De saknade
Några typiska annonsörer som traditionsenligt alltid syns på Super Bowl saknas i år; läskedrycker, biofilmer, bilar. Varken Coca Cola eller Pepsi annonserar i år, inte heller Hyundai och Kia. Endast fem bilmärken finns med i år, jämfört med tidigare år då ca 10-11 bilvarumärken brukar finnas med.
2. Nykomlingarna
Inte mindre än 19 nya annonsörer som ser möjlighet att kapitalisera på en ökande kundbas i och med pandemin. Här ser vi företag för e-handelsplattformar, online jobbsiter, online freelance plattformar, låneföretag, Uber Eats mfl. Här ser vi också Svenska Klarna som har investerat 100 miljoner för att synas i Super Bowl. Vi ser också Oatly i en omtalad reklamfilm (Wow no milk) som inte får visas i Sverige då man hävdar att det smakar som mjölk men är gjord för människor.
3. Stödet för småföretagen En effekt av pandemin är att småföretagen drabbats väldigt hårt. Här vill några stora annonsörer visa sin support för just småföretagen. Till exempel DoorDash som hyllar närområdet i sin Sesame Street sång “The Neighborhood”, Uber Eats gör en version av Waynes World, Klarna hyllar småföretag, kvinno- och minoriteterägda företag i sin "western-film", medan bilåterförsäljarkedjan Verizon hyllar småföretagen i Tampa, hemstaden för Super Bowl 2021.
4. Inkludering Här kan vi se att även reklamindustrin har tagit intryck av det som hänt i USA den senaste tiden: Black Lives Matter demonstrationerna, oroligheterna vid presidentvalet. Amazon’s Alexa-film har till exempel endast svarta skådespelare, Dan Levy lyfter fram HBTQ personer och Toyota berättar den gripande historien om Paraolympiern Jessica Long. Tydligaste exemplet på de politiska oroligheterna ser vi i Jeeps reklamfilm med Bruce Springsteen som talesperson. Det skulle kunna var Joe Bidens installationstal. (Dock har Jeep tvingats dra tillbaka filmen pga att Bruce åkt fast för rattfylleri. Det visar på hur riskfyllt det är att hänga upp en kampanj på en känd person.)
5. Nostalgi
Helt klart är att välden längtar tillbaka till en tid då allt var bättre. Då vi kunde umgås som vanligt och leva normalt igen. Många filmer skildrar möten mellan människor, längtan ut i naturen, och efter det genuina och äkta.
Men vi kan också se hur man använt ny teknik på ett kreativt sätt. Till exempel Doritos med sin film "Flat Matthew" (med en 3D-animerad Matthew McConaughey) och tvättmedlet Tide med Jason Alexander (George i Seinfeld) som tröja...
Roligast är nog ändå General Motors reklamfilm där Will Ferrell är arg på Norge som har fler elbilar per capita än USA. Underbar är också Norges svar på detta ”påhopp” – i Audis reklamfilm med Game of Thrones-stjärnan Kristoffer Hivju.
Comments