top of page

Reklamkartan ritas om – nya aktörer in i radio


Det har inte undgått någon att rese- och nöjesbranschen har drabbats hårt under Covid-19 och de restriktioner som införts, vilket märks på investeringarna i april. Bland annat har kategorin Researrangörer/resebyråer backat -96% och Hotell har backat -83%. Däremot ser vi en ökad efterfrågan från reseaktörer på den svenska marknaden då svenskarnas semesterplaner har ställts om och ord som "svemester", "staycation" och "hemester" trendar.


Ett segment som har ökat sina investeringar är ”Hem & fix”. Vi ser en tydlig trend att då vi tillbringar mer tid i hemmet så läggs mer pengar på ”hemmaprojekt”. Branscher som ökat är ex Byggvaruhus (+27%), Hantverkare (+199%), Elektronik (+188%) och Hushållsapparater/vitvaror (+520%).


Vi kan även se ett tillskott av nya branscher som har fått upp ögonen för ljud. Exempelvis har FMCG och Städartiklar historiskt sett legat lågt med sina investeringar i ljudmedier, men nu kan vi se en ökning på flera hundra procent. Att det just är radio kan bero på att det är ett snabbt och emotionellt media samt att det är relativt enkelt och inte så kostsamt att ställa om i ett media utan bild. Vi har också sett i ekonometri studier att radio effektivt driver försäljning samt påverkar digitala media som t.ex. SEM positivt.


Några andra branscher som fått en oväntad ökad efterfrågan och ökat sina investeringar är Snabbmat (+51%) och Mobiloperatörer/abonnemang (+28%). Vi kan även se en del ”digitala raketer” som har en produkt/tjänst som i det rådande läget förenklar vardagen för konsumenten, exempelvis Onlinebutiker som ökat investeringen med +53%.


Vecka 15 ökade det totala radiolyssnandet något, 7 490 000 (+0,3%) mot vecka 14. Sveriges Radio hade 5 972 000 lyssnare (-3,2%) och PLR (Privat Lokal radio) ökade till 5 819 000 lyssnare (+1,5%). Enligt Poddindex ökade de flesta poddhusen i räckvidd vecka 14 jämfört med föregående vecka.


Vill du veta mer om radiomediet eller andra medier, kontakta oss på Likehouse.


(Källa: Bauer Media, IRM och Kantar Sifo april 2020.)


bottom of page