top of page

Vad har fotbolls-VM och Idol-finalen gemensamt?


Inte ens den som är helt ointresserad av fotboll kan väl ha missat att fotbolls VM i Qatar pågår just nu: Att det just hålls i Qatar har skapat en hel del rabalder. Den svenska Idolfinalen har inte varit lika kontroversiell och inte haft samma genomslag. Men båda är stora events som lockat många tittare. Och båda har blivit plattformar för demonstrationer.


Vi har många gånger lyft det där med att räckvidd är viktigt. Så har tydligen även demonstranterna i dessa fall tänkt. Men man har använt två olika angreppsätt. Ett riktigt dåligt och ett betydligt bättre:

En bit in i fotbollsmatchen mellan Uruguay och Portugal rusade en man klädd i Stålmannen-tröja in på planen med en regnbågsflagga i handen. Det hela var över efter en knapp minut då han bryskt eskorterades ut från planen av säkerhetsvakter. Det blev så klart en snackis i media efteråt – men förvånande lite handlade om själva budskapet. Anledningen till detta är att just budskapet blev lite oklart då det fanns så många. Här exponerades vi för Stålmannen, Save Ukraine, Respect for Iranian Woman, Prideflaggan samt ordet Pace (latin för fred) – allt som allt hade mannen fem budskap eller symboler. Man kan föreställa sig att ju mer desto bättre när man har kort tid på sig; men det är precis tvärt om.

Bildkälla: TV4.se

Millward Brown har gjort research kring just detta som visar att ju mer du ökar antalet budskap desto mer sjunker hågkomsten proportionerligt.

Ju fler (protest)budskap du försöker kommunicera samtidigt, ju lägre är sannolikheten att man minns dem (Källa: Mark Ritson, with apologies to Millward Brown, Kantar Millward Brown and Kantar)

Slutsatsen är alltså att genom att kommunicera fyra saker samtidigt, tappar du möjligheten att kommunicera någon av dem speciellt bra.


Bättre gick det då för Mia 19 år som rusade upp på scenen i direktsändning under Miss Li’s framträdande i Idol-finalen, med en skylt där det stod rätt och slätt: ”Återställ våtmarker”. Oavsett vad man tycker om tilltaget så var det endast ETT tydligt och enkelt budskap som fick önskat genomslag.

Bildkälla: TV4.se

”Less i more” alltså.


Läs gärna fler av våra insikter om kommunikation och media här i bloggen.

bottom of page