Genom Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet får vi koll på i vilken utsträckning vi använder olika sociala och internetbaserade medier i Sverige, samt hur det ser ut i olika ålderskategorier.
Men vilka är de vi påverkas av i sociala medier? Medieakademin bevakar och analyserar detta varje år och har nyligen kommit ut med en ny kartläggning av vilka svenska konton vi följer mest i "Maktbarometern 2022".
Vi har sammanfattat resultatet och kan konstatera att:
1. Facebook är alltjämt det största sociala mediet i antal användare i Sverige, men engagemanget har minskat sedan förra året: färre delningar och färre kommentarer. Dock har reaktioner ökat något. Störst på Facebook 2022 är Sverigedemokraterna, The Typical Jag, Jimmie Åkesson, Joakim Lamotte och Newsner. Störst ökning ser vi på t.ex. Magda Gad, som fått 5955 fler följare och Magdalena Andersson, som gått in på plats 6. Bland topp 100 på Facebook ser vi flera organisationer, politiska partier, medier och kulturpersonligheter.
2. Engagemanget på Instagram har också minskat något hos topp 100: såväl kommentarer, gilla-markeringar och följare har minskat. Mäktigast på Instagram är Joakim Lundell följt av Lucas Simonsson, Situationer, Sveriges Roligaste Barn och Therése Lindgren. Största klättraren på Instagram är dock Magdalena Andersson som direkt seglat in på plats 48 samt Peder Fredricson på plats 65.
3. På YouTube har antalet postade videos ökat med 24% sedan förra året, men även här har engagemanget minskat. Mäktigast på YouTube är Familjen Lundell, IJustWantToBeCool2, Therése Lindgren, Sampev2 och Uppdrag: Mat. Här ser vi inga organisationer eller politiker/partier bland topp 100 utan endast underhållning.
4. På Twitter har engagemanget ökat med fler följare, fler retweets och fler gilla-markeringar (dock ligger användandet på samma nivå som 2021). Påverkan från influencers på Twitter har minskat, medan politiker till höger dominerar i år. Mäktigast på Twitter är fortsatt Carl Bildt, följt av Hanif Bali, Ebba Busch, Ivar Arpi och Viktor Barth-Kron. Därtill har två partier seglat upp på topp 30-listan: Moderaterna på plats 8 och Sverigedemokraterna på plats 26.
5. TikTok har inte mätts tidigare och är, än så länge en relativt smal plattform som endast är stor bland de yngsta. Här kan vi se att unga killar har störst räckvidd och engagemang: Emil Henrohn, Kevin Bang, Vad är problemet? Sam Pettersson och Johan Hedin. Men vi kan här se att även medier finns med, som exempelvis Aftonbladet och Expressen.
För att få perspektiv kan vi se mot andel användare varje vecka på dessa sociala media: Facebook 62%, YouTube 56%, Instagram 54%, TikTok 12% och Twitter 9%.
Användandet skiljer sig också åt mellan könen och i olika åldrar. Trots att det generellt är lika många kvinnor som män som använder sociala medier, med lite variation per kanal, så är det främst män som står bakom de konton som påverkar oss svenskarna idag. Endast på Instagram är det de kvinnliga profilerna som dominerar. Detta speglas även i politisk vridning: profilerna är i övervägande högervridna på de flesta sociala medier, utom just Instagram. Detta återspeglades ju även i valresultatet om man fördelade på män och kvinnor; vilket indikerar vilken påverkan sociala medier har.
Som tidigare nämnt är det framförallt de yngsta som använder TikTok, medan de stora medierna är mer jämnt fördelade åldersvis.
Sammanfattningsvis om vi slår ihop alla sociala medier så är årets makthavare följande:
Att ha i åtanke är att detta är organisk räckvidd och endast svenska profiler. Det som ligger dolt utanför detta är all köpt räckvidd som företag och politiska partier m.fl. får. Maktbarometern visar förstås på vilka vi aktivt väljer att följa, men att säga att vi inte blir påverkade av det sponsrade innehållet vi får i flödet, vet vi ju inte är sant :)
Vill du veta mer om sociala medier kontakta oss på LikeHouse.
Comments