Som annonsör kan det kännas som en djungel vilka kanaler man ska satsa på. Man hör om nya sociala appar och hur andra företag lyckats få en viral video eller snackis.
Och det kommer med säkerhet dyka upp fler nya sociala medier, ofta ökar användningen hos den yngre målgruppen först, och blir sällan den största kanalen för räckvidd inom alla målgrupper.
Så vilka sociala medier som bör vara med i er mediemix avgörs av:
Vilka är er målgrupp? Framförallt ålder, men kön och intressen kan avgöra. Och riktar vi oss utanför Sverige kan det också skifta vilka SoMe som är populärast.
Vad är er produkt och vilken image har ert varumärke? Varje SoMe har sin ”tone of voice”; i vilken kontext ska varumärket befinna sig i och vilket koncept blir trovärdigt och äkta?
Och glöm inte: vad är era övergripande mål? Content och kanal ska vara en del av strategin att nå era kommunikations- och försäljningsmål.
Hur stor är er budget? Vi vet av forskning att det är bra att gå i fler kanaler (läs t ex vår artikel om hur effektiviteten ökar med fler mediekanaler) regelbundet och till så stor räckvidd som det går. Men sällan har man en enorm mediabudget; då får vi oftast prioritera de kanaler där vi når flest inom vår målgrupp.
Facebook har under lång tid varit den största sociala kanalen om man ser till regelbunden användning. Det är Metas kanaler som fortfarande når flest om man ser på de senaste siffrorna från ”Svenskarna och Internet 2022”: 62% använder Facebook minst varje vecka och 55% Instagram.
Om man ser till total användning är YouTube störst bland svenskarna – men ser vi till den regelbundna användningen är det främst barn och unga vuxna som ser på YouTube regelbundet.
Och TikTok då som verkar så populär just nu? Ja den är stor hos 00-talisterna och yngre, och framför allt tjejer. Men YouTube, Snapchat och Instagram är ändå större om man ser till antal dagliga användare.
Och går vi ner på annan demografi kan vi t ex se att 25% av svenskarna använder LinkedIn – men ser man på tjänstemän specifikt är den siffran 60%.
Denna målgruppsfördelning ger även insikt om vilka möjligheter det finns att nå ut när man arbetar organiskt. Man kan givetvis ha närvaro i fler kanaler om man har resurserna, t ex om man har en uttalad social media manager. Här talar vi oftast med de redan frälsta, dvs befintliga kunder och fans och bör tänka vår strategi efter detta. Men en del i jobbet är även att bevaka varumärket. Här finns ju en rad verktyg i att kommunicera utöver att bara producera och dela.
Samarbete med influencers/ambassadörer som arbetar via sina konton i respektive kanal kan också vara en gynnsam taktik, men som inte heller passar alla. Här gäller det att hitta de som talar med rätt målgrupp i linje med varumärkets värderingar, och inte bara den med flest följare.
Och som med all marknadsföring får vi inte glömma att det är kontinuitet som bygger ett varumärke. Enstaka insatser kan generera många visningar och likes, men behöver inte betyda försäljning. Och om en enskild kampanj bidrar till ökad försäljning, betyder det inte att varumärket kommer fortsätter ligga top of mind.
Sociala media är personliga och kreativa kanaler som tillåter dig att testa enkelt, men är ändå summan av kardemumman: Vi får inte glömma att fortsätta påminna om vårt varumärke, annars är en enstaka lyckad insats inte värd lika mycket längre.
Kontakta oss om du vill ha hjälp med er SoMe-annonsering eller som del av er mediaplan i stort.
Comments