top of page
reflektioner


Lägger du alla ägg i en (digital) korg?
Många går helt över till att lägga hela sin mediebudget i digitala kanaler. Vi hör hela tiden om hur digitala våra konsumenter är och att...
5 nov. 2020


Företagen som lyckas återhämta sig ur pandemin
Är det ”nya normala” beständigt eller går vi tillbaka till det gamla efter pandemin? Kantar Sifo Global har i dagarna publicerat en stor...
2 nov. 2020


Betalar du för att övertyga kunden som redan bestämt sig?
Många annonsörer har dragit ner på sin långsiktiga varumärkesannonsering till följd av pandemin och flyttat investeringar till enbart...
20 okt. 2020


Dags att omvärdera begreppet Share of Voice
"Share of Voice" har länge varit måttet för att planera budget och sätta mål för tillväxt. Men digitala media gör det nästan omöjligt att...
16 okt. 2020


Fysiska handelsplatser fortfarande viktiga för konsumenter
Köpcentra och gallerior drabbades hårt under värsta Coronakrisen. Många butiker, caféer och restauranger tvingades slå igen, och flera...
25 sep. 2020


Oranginadrickare och nötätare är mer homogena grupper än Millennials
Låt oss en gång för alla sluta betrakta Generation Z, Millennials och andra generationssegment som homogena målgrupper. De har mindre...
28 aug. 2020


Nu vänder det – de stora varumärkena storsatsar i media igen!
Som världens största annonsör fungerar Procter & Gamble som något av en måttstock och ett riktmärke för annonsvärlden som helhet. De...
17 aug. 2020


Svagare varumärken riskerar att slås ut när Amazon kommer till Sverige
Få har väl missat att den amerikanska nätjätten Amazon kommer att lansera en svensk e-handelssajt? Amazon säljer både egna och andras...
6 aug. 2020


Barn och unga konsumerar mer nyhetsmedia denna vår
Att väldigt lite är sig likt vad gäller mediekonsumtion den här våren med covid-19, vet vi nog alla vid det här laget. Nyhetskonsumtionen...
1 juni 2020


Reklamkartan ritas om – nya aktörer in i radio
Det har inte undgått någon att rese- och nöjesbranschen har drabbats hårt under Covid-19 och de restriktioner som införts, vilket märks...
18 maj 2020


Historiskt ras för medieinvesteringarna och historisk ökning av mediekonsumtionen
Vi har jämfört siffror från Kantar Sifo vad gäller svenskars förändrade mediekonsumtion under Coronakrisen i april månad, med...
11 maj 2020


Ska man göra ”Corona-anpassad" reklam?
De flesta är positiva till att företag fortsätter annonsera visar en undersökning av Kantar Sifo. Endast 11% av svenskarna, främst äldre...
8 maj 2020


Är ditt varumärke top of mind när konsumenterna börjar ”revenge-shoppa"?
Revenge-shopping har redan blivit ett begrepp i Kina när varuhus och butiker börjar öppna upp igen. De som avvaktat med ”icke nödvändiga”...
29 apr. 2020


Konsumenter uppmärksammar reklam mer när de ligger bredvid coronavirusartiklar!
Det finns en uppfattning att negativt innehåll i nyhetsmedia smittar av sig negativt på reklamen. Men om inte kommunikationen direkt...
16 apr. 2020


Hur påverkar pandemin ett varumärke som Corona?
I alla fall inte på lång sikt, hävdar professor Mark Ritson. Och det har att göra med saliens. Dvs vad som är direkt koppling till...
2 apr. 2020


Reklamräckvidd är bevisat viktigt för tillväxt – även för B2B.
De senare åren har varit väldigt många blivit övertygade om att överge traditionella medier för digitala. Och det kan man ha viss...
1 apr. 2020


Vi konsumerar mer media än någonsin
I kristider konsumerar vi mer media än någonsin men annonsörerna ligger lågt. Det kan få förödande konsekvenser för varumärken och för...
24 mars 2020
Här kan du läsa våra reflektioner om marknadsföring och media
bottom of page
