top of page
reflektioner


7 dec. 2022
Är du rädd för kakmonstret...?
I stort sett alla svenskar använder internet: hela 94% och nästan alla använder det dagligen. Det är nästan uteslutande de äldsta i vårt...


22 nov. 2022
Vem har makten i sociala medier?
Genom Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet får vi koll på i vilken utsträckning vi använder olika sociala och...


14 okt. 2022
Måste vi synas på TikTok nu också?
Som annonsör kan det kännas som en djungel vilka kanaler man ska satsa på. Man hör om nya sociala appar och hur andra företag lyckats få...


12 sep. 2022
Är Share of Search marknadsförarens Heliga Graal?
Forskningen bakåt har kunnat se korrelationen mellan SOV (Share of Voice) och SOM (Share of Market). Men nu till problemet: Denna...


22 aug. 2022
Skaffa dig ett försprång ur en lågkonjunktur
Det är något speciellt med lågkonjunktur. Inte ens den vassaste ekonom kan exakt säga när den inträffar, hur allvarlig den blir eller hur...


12 apr. 2022
Varför vi skall göra som de gamla grekerna
De gamla grekiska filosoferna ansåg att vi bör leva vårt liv i balans och undvika extremer åt något håll. Att ha allt i lagom...


14 feb. 2022
Alla hjärtans dag – bra för handeln, bra för kärleken.
Alla Hjärtans dag är en relativt ny högtid i Sverige och Norden, trots att den har medeltida ursprung. Dagens namn är efter ett romerskt...


17 jan. 2022
Vad säger kristallkulan om media 2022?
Nu har vi satt foten i ett nytt år och trendrapporterna har stått som spön i backen. Alla vill de berätta om vad som kommer ställa...


13 dec. 2021
Efter butiksdöden; e-handelsdöden?
Många e-handelsaktörer har uteslutande förlitat sig på att digitala media och sök driver tillväxt, vilket de har gjort på kort sikt. Men...


3 dec. 2021
Kan syftesdriven kommunikation leda till varumärkens död?
Med syftesdriven kommunikation menar vi alltså den som kopplar sitt varumärket till välgörenhet, jämlikhet, hållbarhet, miljö och annan...


29 okt. 2021
Varför även B2B marknadsförare måste bearbeta hela sin marknad
Som B2B-marknadsförare ska du inte spendera tid och pengar på att försöka övertyga hela din marknad att köpa – när endast några få...


27 okt. 2021
Det digitala livets fram- och baksida
Nu har senaste rapporten från Internetstiftelsen "Svenskarna och Internet 2021" publicerats. I årets upplaga av undersökningen framträder...


7 sep. 2021
Nu är det bevisat: när varumärken slutar annonsera tappar de försäljning
En ny studie från Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science; världsledande inom forskning kring media och medieeffekter; visar hur...


30 juni 2021
Får din annons tillräckligt med uppmärksamhet?
Nu när fler och fler annonsörer ökar sina investeringar i digitala media, alternativt flyttar budget från s.k. traditionella till...


18 juni 2021
Kunderna återvänder till gallerior och köpcentrum
Enligt senaste flödesdatan från Ocean Outdoor har trafiken i gallerior/köpcentrum ökat med 11% jämfört med samma period 2020 (v 23)....


17 juni 2021
Mediekonsumtionen i Sverige slår alla rekord!
Vi lägger nu i snitt 7 timmar per dygn på media enligt den senaste rapporten Mediebarometern från Nordicom Göteborgs Universitet. De har...


21 maj 2021
Ny forskning: Snäv målgruppsbearbetning hämmar tillväxt för B2B
För att driva tillväxt inom B2B så är det viktigt att bredda och bearbeta alla tänkbara kunder i kategorin eftersom varumärkets...


22 apr. 2021
TV-tittandet, läsandet och podd-lyssnandet har ökat 2020
Nu har vi för första gången fått en total sammanställning av hur medieåret 2020 sett ut. Det är ett samarbete emellan IRM, Sifo, MMS och...


25 mars 2021
Hur kommunicerar man hållbarhet på ett trovärdigt sätt?
Att hållbarhet är viktigt det vet vi, men hur skall företag kunna lyfta detta argument utan att det känns påklistrat eller falskt?...


10 mars 2021
Ekonomiskam eller fuck-off-kapital?
Aller Media har precis publicerat sin nya "She-report" – och den här gången handlar den om kvinnor och ekonomi. Man har frågat över 1000...
Här kan du läsa våra reflektioner om marknadsföring och media
bottom of page