top of page
reflektioner


Vi svenskar konsumerar media som aldrig förr!
Under pandemin så sköt mediekonsumtionen i höjden. Inte så konstigt kanske då vi spenderade mer tid i hemmet med nyhetstittande och...
8 juni 2023


Stämmer uttrycket ”Be woke – go broke?”
Uttrycket ”woke” fick spridning med Black Lives Matters-rörelsen och innebär att man uppvisar medvetenhet i frågor som jämlikhet och...
8 maj 2023


Har ålderismen gått helt överstyr?
Varför envisas reklam- och mediebranschen med att rikta sig mot unga? Kan det vara för att de flesta som jobbar inom reklam,...
23 mars 2023


Har oron påverkat vårt beteende?
Hur oroliga är vi svenskar inför framtiden och hur har det påverkat vårt beteende? Mediehuset Schibsted har nyligen (i september och...
21 feb. 2023


Vad har fotbolls-VM och Idol-finalen gemensamt?
Inte ens den som är helt ointresserad av fotboll kan väl ha missat att fotbolls VM i Qatar pågår just nu: Att det just hålls i Qatar har...
14 dec. 2022


Är du rädd för kakmonstret...?
I stort sett alla svenskar använder internet: hela 94% och nästan alla använder det dagligen. Det är nästan uteslutande de äldsta i vårt...
7 dec. 2022


Vem har makten i sociala medier?
Genom Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet får vi koll på i vilken utsträckning vi använder olika sociala och...
22 nov. 2022


Måste vi synas på TikTok nu också?
Som annonsör kan det kännas som en djungel vilka kanaler man ska satsa på. Man hör om nya sociala appar och hur andra företag lyckats få...
14 okt. 2022


Är Share of Search marknadsförarens Heliga Graal?
Forskningen bakåt har kunnat se korrelationen mellan SOV (Share of Voice) och SOM (Share of Market). Men nu till problemet: Denna...
12 sep. 2022


Skaffa dig ett försprång ur en lågkonjunktur
Det är något speciellt med lågkonjunktur. Inte ens den vassaste ekonom kan exakt säga när den inträffar, hur allvarlig den blir eller hur...
22 aug. 2022


Varför vi skall göra som de gamla grekerna
De gamla grekiska filosoferna ansåg att vi bör leva vårt liv i balans och undvika extremer åt något håll. Att ha allt i lagom...
12 apr. 2022


Alla hjärtans dag – bra för handeln, bra för kärleken.
Alla Hjärtans dag är en relativt ny högtid i Sverige och Norden, trots att den har medeltida ursprung. Dagens namn är efter ett romerskt...
14 feb. 2022


Vad säger kristallkulan om media 2022?
Nu har vi satt foten i ett nytt år och trendrapporterna har stått som spön i backen. Alla vill de berätta om vad som kommer ställa...
17 jan. 2022


Efter butiksdöden; e-handelsdöden?
Många e-handelsaktörer har uteslutande förlitat sig på att digitala media och sök driver tillväxt, vilket de har gjort på kort sikt. Men...
13 dec. 2021


Kan syftesdriven kommunikation leda till varumärkens död?
Med syftesdriven kommunikation menar vi alltså den som kopplar sitt varumärket till välgörenhet, jämlikhet, hållbarhet, miljö och annan...
3 dec. 2021


Varför även B2B marknadsförare måste bearbeta hela sin marknad
Som B2B-marknadsförare ska du inte spendera tid och pengar på att försöka övertyga hela din marknad att köpa – när endast några få...
29 okt. 2021


Det digitala livets fram- och baksida
Nu har senaste rapporten från Internetstiftelsen "Svenskarna och Internet 2021" publicerats. I årets upplaga av undersökningen framträder...
27 okt. 2021


Nu är det bevisat: när varumärken slutar annonsera tappar de försäljning
En ny studie från Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science; världsledande inom forskning kring media och medieeffekter; visar hur...
7 sep. 2021


Får din annons tillräckligt med uppmärksamhet?
Nu när fler och fler annonsörer ökar sina investeringar i digitala media, alternativt flyttar budget från s.k. traditionella till...
30 juni 2021


Kunderna återvänder till gallerior och köpcentrum
Enligt senaste flödesdatan från Ocean Outdoor har trafiken i gallerior/köpcentrum ökat med 11% jämfört med samma period 2020 (v 23)....
18 juni 2021
Här kan du läsa våra reflektioner om marknadsföring och media
bottom of page