top of page
reflektioner


1 mars 2021
Är Clubhouse det nya Twitter, eller bara heta linjen för mediefolk?
Clubhouse, som lanserades i april i USA har den senaste veckan fått sitt stora genombrott i Sverige, men också internationellt....


16 feb. 2021
Pandemin ger spår även på reklamsatsningarna i Super Bowl
Finalen amerikansk fotboll – Super Bowl – är ett av världens största sportevents med 100 miljoner tittare, samt en livepublik på 100 000...


2 feb. 2021
Ja, storleken HAR betydelse.
Digitala kampanjer har en tendens att fokusera på antal visningar framför verklig räckvidd. Hur många visningar en kampanj har fått är...


22 jan. 2021
Vilka nya köpvanor kommer vi behålla 2021?
Svenskarnas totala konsumtion minskat med 4,7% under 2020. Det visar årets Konsumtionsrapport som ges ut av Centrum för...


14 jan. 2021
Nu är pensionärerna nästan lika digitala som alla andra
Nu är 96% av alla svenskar över 16 år på internet. Det är en liten ökning sedan 2019. Den ökningen står de äldre för visar...


12 jan. 2021
Bryr jag mig om vad min tröja tänker?
Hur viktigt är det att kommunicera sitt varumärkes värderingar och ståndpunkt? Detta har debatterats en del. Många marknadsförare hävdar...


2 dec. 2020
Den rationella kunden finns inte
Vi har en tendens att tro att i och med den ökade tillgången av information på internet, så har vi blivit mer rationella. Att vi genom...


1 dec. 2020
Det lokala och trygga viktigt under pandemin
Något som har förändrats markant ju längre vi kommit under pandemin, är vår riskbenägenhet. Den har sjunkit dramatiskt. Nu säger 68% att...


17 nov. 2020
Facebook-imperiet fortsätter härska och kopiera de yngre kanalerna
Facebook är fortfarande det sociala media som flest använder. 74% av svenskarna använder Facebook, och med tanke på att de äger Instagram...


11 nov. 2020
Hallå marknadsförare! Ni beter er inte som folk.
Brukar du ofta väga in dina egna mediavanor när du gör ett kampanjupplägg? Visst är vi också konsumenter – men vi som jobbar inom media,...


9 nov. 2020
Vilka nya beteenden kommer vi behålla efter pandemin?
Kantar Sifo Global har gjort en undersökning som visar att en stor andel av befolkningen kommer att bibehålla sina nya vanor de fått...


5 nov. 2020
Djupare detaljdata i nya Google Analytics 4
Just nu befinner vi oss i en övergångsfas gällande hur vi samlar in data och kanske framförallt; hur vi får samla in data. Att analysera...


5 nov. 2020
Lägger du alla ägg i en (digital) korg?
Många går helt över till att lägga hela sin mediebudget i digitala kanaler. Vi hör hela tiden om hur digitala våra konsumenter är och att...


2 nov. 2020
Företagen som lyckas återhämta sig ur pandemin
Är det ”nya normala” beständigt eller går vi tillbaka till det gamla efter pandemin? Kantar Sifo Global har i dagarna publicerat en stor...


20 okt. 2020
Betalar du för att övertyga kunden som redan bestämt sig?
Många annonsörer har dragit ner på sin långsiktiga varumärkesannonsering till följd av pandemin och flyttat investeringar till enbart...


16 okt. 2020
Dags att omvärdera begreppet Share of Voice
"Share of Voice" har länge varit måttet för att planera budget och sätta mål för tillväxt. Men digitala media gör det nästan omöjligt att...


25 sep. 2020
Fysiska handelsplatser fortfarande viktiga för konsumenter
Köpcentra och gallerior drabbades hårt under värsta Coronakrisen. Många butiker, caféer och restauranger tvingades slå igen, och flera...


28 aug. 2020
Oranginadrickare och nötätare är mer homogena grupper än Millennials
Låt oss en gång för alla sluta betrakta Generation Z, Millennials och andra generationssegment som homogena målgrupper. De har mindre...


17 aug. 2020
Nu vänder det – de stora varumärkena storsatsar i media igen!
Som världens största annonsör fungerar Procter & Gamble som något av en måttstock och ett riktmärke för annonsvärlden som helhet. De...


6 aug. 2020
Svagare varumärken riskerar att slås ut när Amazon kommer till Sverige
Få har väl missat att den amerikanska nätjätten Amazon kommer att lansera en svensk e-handelssajt? Amazon säljer både egna och andras...
Här kan du läsa våra reflektioner om marknadsföring och media
bottom of page