top of page
reflektioner


Kunderna återvänder till gallerior och köpcentrum
Enligt senaste flödesdatan från Ocean Outdoor har trafiken i gallerior/köpcentrum ökat med 11% jämfört med samma period 2020 (v 23)....
18 juni 2021


Mediekonsumtionen i Sverige slår alla rekord!
Vi lägger nu i snitt 7 timmar per dygn på media enligt den senaste rapporten Mediebarometern från Nordicom Göteborgs Universitet. De har...
17 juni 2021


Ny forskning: Snäv målgruppsbearbetning hämmar tillväxt för B2B
För att driva tillväxt inom B2B så är det viktigt att bredda och bearbeta alla tänkbara kunder i kategorin eftersom varumärkets...
21 maj 2021


TV-tittandet, läsandet och podd-lyssnandet har ökat 2020
Nu har vi för första gången fått en total sammanställning av hur medieåret 2020 sett ut. Det är ett samarbete emellan IRM, Sifo, MMS och...
22 apr. 2021


Hur kommunicerar man hållbarhet på ett trovärdigt sätt?
Att hållbarhet är viktigt det vet vi, men hur skall företag kunna lyfta detta argument utan att det känns påklistrat eller falskt?...
25 mars 2021


Ekonomiskam eller fuck-off-kapital?
Aller Media har precis publicerat sin nya "She-report" – och den här gången handlar den om kvinnor och ekonomi. Man har frågat över 1000...
10 mars 2021


Är Clubhouse det nya Twitter, eller bara heta linjen för mediefolk?
Clubhouse, som lanserades i april i USA har den senaste veckan fått sitt stora genombrott i Sverige, men också internationellt....
1 mars 2021


Pandemin ger spår även på reklamsatsningarna i Super Bowl
Finalen amerikansk fotboll – Super Bowl – är ett av världens största sportevents med 100 miljoner tittare, samt en livepublik på 100 000...
16 feb. 2021


Ja, storleken HAR betydelse.
Digitala kampanjer har en tendens att fokusera på antal visningar framför verklig räckvidd. Hur många visningar en kampanj har fått är...
2 feb. 2021


Vilka nya köpvanor kommer vi behålla 2021?
Svenskarnas totala konsumtion minskat med 4,7% under 2020. Det visar årets Konsumtionsrapport som ges ut av Centrum för...
22 jan. 2021


Nu är pensionärerna nästan lika digitala som alla andra
Nu är 96% av alla svenskar över 16 år på internet. Det är en liten ökning sedan 2019. Den ökningen står de äldre för visar...
14 jan. 2021


Bryr jag mig om vad min tröja tänker?
Hur viktigt är det att kommunicera sitt varumärkes värderingar och ståndpunkt? Detta har debatterats en del. Många marknadsförare hävdar...
12 jan. 2021


Den rationella kunden finns inte
Vi har en tendens att tro att i och med den ökade tillgången av information på internet, så har vi blivit mer rationella. Att vi genom...
2 dec. 2020


Det lokala och trygga viktigt under pandemin
Något som har förändrats markant ju längre vi kommit under pandemin, är vår riskbenägenhet. Den har sjunkit dramatiskt. Nu säger 68% att...
1 dec. 2020


Facebook-imperiet fortsätter härska och kopiera de yngre kanalerna
Facebook är fortfarande det sociala media som flest använder. 74% av svenskarna använder Facebook, och med tanke på att de äger Instagram...
17 nov. 2020


Hallå marknadsförare! Ni beter er inte som folk.
Brukar du ofta väga in dina egna mediavanor när du gör ett kampanjupplägg? Visst är vi också konsumenter – men vi som jobbar inom media,...
11 nov. 2020


Vilka nya beteenden kommer vi behålla efter pandemin?
Kantar Sifo Global har gjort en undersökning som visar att en stor andel av befolkningen kommer att bibehålla sina nya vanor de fått...
9 nov. 2020


Djupare detaljdata i nya Google Analytics 4
Just nu befinner vi oss i en övergångsfas gällande hur vi samlar in data och kanske framförallt; hur vi får samla in data. Att analysera...
5 nov. 2020


Lägger du alla ägg i en (digital) korg?
Många går helt över till att lägga hela sin mediebudget i digitala kanaler. Vi hör hela tiden om hur digitala våra konsumenter är och att...
5 nov. 2020


Företagen som lyckas återhämta sig ur pandemin
Är det ”nya normala” beständigt eller går vi tillbaka till det gamla efter pandemin? Kantar Sifo Global har i dagarna publicerat en stor...
2 nov. 2020
Här kan du läsa våra reflektioner om marknadsföring och media
bottom of page